Nauka angielskiego – online czy tradycyjnie? Jak myślą rodzice w Polsce i na świecie?

Jesień to na całym świecie czas powrotu do szkoły. Rodzice intensywnie myślą więc nie tylko o szkolnej wyprawce, zmianie organizacji życia domowego, ale również o zajęciach dodatkowych, w tym tych z zakresu języków obcych. Platforma do nauki angielskiego online, Novakid, postanowiła zbadać postawy rodziców z różnych części świata wobec nauki angielskiego. Jak na tle innych krajów wypadają Polacy?
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
Print
dziecko siedzące przed tabletem
W swoim badaniu platforma Novakid zapytała rodziców z 15 krajów o ich podejście do nauki angielskiego. Wśród nich znalazła się Polska, Niemcy, Czechy, inne kraje europejskie, jak i Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Badane kwestie dotyczyły podejścia do nauki zdalnej, stacjonarnej, jak i form mieszanych oraz znaczenia czynnika finansowego w podejmowanych wyborach.

Polscy rodzice fanami hybrydowego modelu nauczania

W Polsce zaledwie 15 proc. rodziców przyznało, że preferuje tradycyjne lekcje angielskiego ze względu na wartość, jaką niesie bezpośredni kontakt z nauczycielem. Martwią się oni również o czas spędzany przed ekranem. Z kolei dla 17 proc. to lekcje online są preferowaną formą nauki, przy czym średnia w tym zakresie ze wszystkich badanych krajów to 23 proc. (dla lekcji online) oraz 25 proc. (dla lekcji stacjonarnych).

Okazuje się, że polscy rodzice częściej bywają zwolennikami podejścia hybrydowego. 28 proc. badanych przyznało, że popiera łączoną naukę języka w formie lekcji online, jak i zajęć “twarzą w twarz”. Zgadzają się oni, że efektywność nauczania jest zależna głównie od umiejętności nauczyciela, jego metod i podejścia do nauczania, a nie samej formy lekcji. 22 proc. rodziców zauważa zarówno zalety, jak i wady nauczania online.
 
⅕ polskich rodziców zgadza się, że znaczne zmiany w ich podejściu do nauki języków poczyniła pandemia, pokazując, że nauczanie online może być jak najbardziej skuteczne. Polacy są w tej kwestii nieco bardziej progresywni niż średnia z badanych krajów, gdzie z takim stwierdzeniem zgodziło się 17 proc. badanych.

Czy postawy polskich rodziców różnią się od innych?

Dla polskich rodziców punktem odniesienia są z reguły kraje z nami sąsiadujące. I tak okazuje się, że w kontekście podejścia do zdalnych lekcji angielskiego, Niemcy i Czesi mają podobne zdanie (model ten preferuje kolejno 18 i 19 proc. vs. 17 proc. w Polsce). Nasi sąsiedzi częściej jednak wykazują podejście tradycyjne – lekcje stacjonarne preferuje 22 proc. niemieckich i 23 proc. czeskich rodziców w porównaniu do 15 proc. w naszym kraju.

Prawie 30 proc. polskich rodziców stwierdziło, że ważniejsze od formy zajęć są metody i postawa nauczyciela, z czym zgodziło się 20 proc. rodziców niemieckich i 25 proc. rodziców czeskich. Trudno jednak określić, czy różnice te wynikają z przywiązania do formy nauczania, czy też innych czynników.

W szerszej skali, krajami, w których lekcje online są najbardziej cenione, okazały się Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie – kolejno aż 44 proc. i 35 proc. rodziców stwierdziło tam, że ze względu na elastyczność i wygodę, jest to ich preferowana forma nauki. Jednocześnie, Arabia Saudyjska jest krajem, gdzie najmniejszy odsetek rodziców martwi się o czas, jaki ich dzieci spędzają przed ekranem (6 proc.). Największe obawy w tej kwestii mają rodzice polscy (15 proc.) oraz japońscy (14 proc.).

Najbardziej konserwatywna w kwestii nauczania zdalnego okazuje się Hiszpania, gdzie 46 proc. rodziców stawia wyłącznie na lekcje tradycyjne, a 25 proc. na zajęcia online. Z kolei kraje, gdzie częściej ceniona jest nauka hybrydowa to Rumunia – 35 proc., Korea Południowa – 32 proc. oraz Japonia – 31 proc.
Dla większości badanych przez Novakid rodziców, niezależnie od kraju pochodzenia, czynnik cenowy nie jest jedną z najważniejszych kwestii przy wyborze metody nauczania. Najczęściej zwracają na niego uwagę Koreańczycy (23 proc.) oraz Czesi (21 proc.). Wśród Polaków aspekt ten ważny był zaledwie dla 15 proc. rodziców.

– W dobie postępującej globalizacji i dostępu do informacji nie jest
niczym dziwnym, że różnice w podejściu rodziców do kwestii edukacji
powoli zacierają się. Wciąż oczywiście widzimy pewne trendy i postawy
charakterystyczne dla konkretnych regionów, jednak w gruncie rzeczy
myślimy podobnie. Badani rodzice są świadomi roli edukacji i
możliwości, jakie może ona otwierać przed dziećmi – 
komentuje
psycholog dziecięcy, Anita Janeczek-Romanowska. – Polacy wydają się
łączyć naukę zdalną i stacjonarną, ponieważ wiedzą, że to nie sama
forma jest najważniejsza, ale sposób przekazywania informacji –
 dodaje
ekspertka.
Novakid
Novakid to internetowa szkoła języka angielskiego dla dzieci założona w 2017 roku w Dolinie Krzemowej (USA) przez Maxa Azarova, Dmitrija Malina i Amy Krolevetskaya. Obecnie ponad 3000 doświadczonych i wykwalifikowanych nauczycieli prowadzi lekcje języka angielskiego dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat za pośrednictwem interaktywnej platformy internetowej, zaprojektowanej przez Novakid. W 2021 r. szkoła przeprowadziła ponad 2,6 mln zajęć dla około 200 000 uczniów. Novakid jest obecnie na 133 miejscu na liście Forbes wśród 500 najlepszych pracodawców startupowych w USA. (https://www.forbes.com/consent/?toURL=https://www.forbes.com/lists/americas-best-startup-employers/). Program edukacyjny Novakid English as a Second Language (ESL) – angielski jako drugi język – jest zgodny z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (CEFR) i został opracowany z myślą o indywidualnych zainteresowaniach i wieku dzieci. Novakid wykorzystuje grywalizację i technologie VR w celu stworzenia anglojęzycznego środowiska i pomaga

Źródło:

Novakid