Błędy nie mają większego znaczenia dla dzieci
Dzieci są znacznie bardziej ekstrawertyczne niż nastolatki czy dorośli i eksplorują otaczający je świat, w tym język. Nie boją się popełnić błędu i zwracają mniejszą uwagę na to, co inni ludzie mogą o nich powiedzieć lub pomyśleć. Wiele badań wykazało, że niepokój i obawy przed popełnieniem błędu są jednym z głównych czynników tworzenia bariery językowej. Te przeszkody są jednak łatwiejsze do pokonania w młodszym wieku, ponieważ sama metoda nauczania jest inna.
– Przy odpowiednim podejściu nauka języka obcego staje się po prostu kolejną zabawą w odkrywanie rzeczywistości: dzieci śmieją się, bawią, wykonują ćwiczenia interaktywne i to już nie edukacja w tradycyjnym sensie hamuje ich w otwieraniu się i odgrywaniu ról małych gwiazd ekranu. Dzięki aktywnemu uczestnictwu w zadaniach przypominających grę, dziecko ma większe możliwości ćwiczenia języka w bezstresowym środowisku, co daje doskonałe podstawy pod przyszłą naukę – komentuje Adrienne Laundry, dyrektor ds. edukacji w Novakid.
Wczesna nauka angielskiego pomaga dzieciom rozwinąć lepsze umiejętności komunikacyjne
Dzieci nie tylko nabierają pewności siebie w wypowiadaniu się dzięki odgrywaniu różnych ról społecznych, ale także wykazują większą wrażliwość na swoich współrozmówców. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Zurychu dotyczyło tego, jak jednojęzyczne i dwujęzyczne maluchy w wieku trzech i czterech lat potrafią rozróżnić potrzeby osób z ich otoczenia i odpowiednio na nie odpowiedzieć. W eksperymencie psychologowie poprosili dzieci o schowanie elementów układanki w różnych miejscach, a następnie przedstawili je dwóm współrozmówcom-marionetkom – biedronce i pasikonikowi. Ich zadaniem było patrzenie, jak lalki szukają zagadek oraz udzielanie im wskazówek. Biedronka i pasikonik różnie reagowali na oferowaną pomoc – ta pierwsza dziękowała za każdą radę, ale ten drugi okazał się bardziej samodzielny, woląc samemu zbierać elementy.
Mówienie w dwóch językach przyspiesza rozwój poznawczy
Dzieci dwujęzyczne zwykle wykazują większe umiejętności poznawcze, takie jak bardziej rozwinięta koncentracja intelektualna, zdolność skutecznej oceny nowych informacji i większe umiejętności rozwiązywania problemów. Powodem, dla którego osoby dwujęzyczne lepiej wykonują zadania poznawcze, jest to, że zawsze muszą “przełączać się” między językami i odfiltrowywać słowa, których nie potrzebują: „To jest jak światło stopu. Dwujęzyczni zawsze dają zielone światło jednemu językowi, a drugiemu czerwone światło” – mówi Viorica Marian, autorka wielu badań nad wielojęzycznością.
Jedno z jej badań wykazało, że ta selektywna zdolność dzieci dwujęzycznych do zaznaczania, co jest odpowiednie, a co nie, może im pomóc nawet w życiu szkolnym, ponieważ dwujęzyczni są bardziej odporni na hałas w klasie.
– Wraz z wiekiem coraz trudniej jest zamaskować rodzimy akcent, zwłaszcza po przejściu okresu dojrzewania. Powodem tego jest to, że mózg dziecka wciąż się rozwija i łatwiej jest mu naśladować poprawne wzorce. Możliwe, że nawet w starszym wieku uda się osiągnąć natywną wymowę, jednak będzie to wymagało znacznie więcej czasu i wysiłku – mówi Adrienne Laundry.
Nowy język odkrywa nowe horyzonty
Przyjrzyjmy się, jak pojęcia kolorów są odzwierciedlone w różnych językach. Na przykład w języku japońskim istnieją dwa oddzielne podstawowe kolory: mizuiro (jasnoniebieski) i ao (ciemnoniebieski), których na próżno szukać w języku angielskim. Dlatego nie było niespodzianką, że według jednego z badań osoby mówiące wyłącznie po japońsku bardziej rozróżniały jasnoniebieskie i ciemnoniebieskie niż osoby dwujęzyczne japońsko-angielskie.
Dlatego nauka innego języka nigdy nie polega tylko na studiowaniu jego struktury, to także coś więcej niż tylko różnice kulturowe: nowy język = nowy sposób patrzenia na otoczenie i odkrywania nowych koncepcji!