Edukacja woła o zmianę! Przyszłość musi być już dziś!

Przed edukacją stoją gigantyczne wyzwania. Potrzeba zmiany w tym obszarze nigdy nie była tak nagląca. Jak wynika z raportu World Economic Forum – dwie trzecie uczniów, którzy rozpoczynają dziś naukę w szkołach, będzie pracować w zawodach, które nie istnieją. Rodzi się pytanie, jak edukować i przygotować młodych ludzi do życia w świecie, o którym wiemy, że będzie inny niż dzisiaj – zastanawiał się podczas ostatniej konferencji Innovations 4 Education prof. Witold Orłowski.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
Print
Fot. Flickr

Niezbędna fundamentalna zmiana w edukacji

Jak twierdzi profesor Orłowski – stary model edukacji miał jedno zasadnicze zadanie – “dać wiedzę”. Dziś przestaje być potrzebny. – Ograniczony dostęp do informacji zastąpiony został “zalewem” informacji. Obecnie zadaniem edukacji jest nauczyć ludzi, jak w tym nadmiarze się poruszać, jak szukać, jak weryfikować. To jest kluczowe. I jak z tej gigantycznej masy informacji wyciągnąć syntezę. Dokonać analizy, wyciągnąć to, co jest dla człowieka najważniejsze – tłumaczył podczas swojego wystąpienia prof. Witold Orłowski.

Zmienia się także pojęcie przyszłych zawodów i rynku pracy. Czy roboty zastąpią ludzi? Czy sztuczna inteligencja zabierze nam pracę? Jak wiemy z raportu World Economic Forum – ponad 65% dzieci w wieku 6-7 lat, które rozpoczynają dziś naukę w szkołach, będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Według szacowań WEF do 2027 roku ma powstać 69 mln nowych zawodów, 83 mln obecnych stanowisk pracy zniknie bezpowrotnie.

Obecni uczniowie, wchodząc na rynek pracy, w ciągu swojego życia będą musieli się kilkukrotnie przebranżowić i wielokrotnie zmieniać miejsce pracy, ponieważ te zawody, które będą wykonywać, będą zanikały w ciągu ich życia. Jak do tych zmian ma się przygotować edukacja?

Edukacja w Czwartej Rewolucji Przemysłowej

Zmiany w zakresie szkolnictwa i edukacji muszą zmierzyć się z Czwartą Rewolucją Przemysłową. Tym razem zmiana dotyczy już nie tylko przemysłu, jak w przypadku poprzednich trzech rewolucji, ale dzięki rozwojowi technologii, nas wszystkich. Zmiana ta wnika w codzienne życie i determinuje wszystkie jego aspekty z nauką na czele.

Według założeń edukacji 4.0, w najbliższych latach od uczniów wymagane będą umiejętności przede wszystkim: cyfrowe, technologiczne, innowacyjne i kreatywne, a z drugiej strony będzie mocno położony nacisk na interpersonalną inteligencję emocjonalną, na empatię, współpracę i świadomość społeczną.

Jak to osiągniemy? Nauka będzie musiała być spersonalizowana, różnorodna, prowadzona we własnym tempie, oparta na doświadczeniu, projektach i indywidualnych potrzebach dziecka. Edukacja 4.0 kładzie nacisk na naukę spersonalizowaną i asynchroniczną. Zakłada, że człowiek będzie uczył się przez całe życie, wciąż zdobywając nowe umiejętności i podnosząc swoje kwalifikacje.

Edukacja domowa – edukacja przyszłości?

Szkoła w obecnym kształcie nie sprosta edukacji pokolenia, które będzie musiało, jak żadne przed nimi, nabyć umiejętności dostosowywania się do wciąż nowych sytuacji. Już teraz mamy do czynienia z coraz większym rozdźwiękiem między systemami edukacji a wymogami rynków pracy.

Czy istnieje forma kształcenia, która stawia na indywidualny rozwój dziecka, uczy go myślenia i poszukiwania odpowiedzi, a nie sztuki zapamiętywania? Wykorzystuje jego talenty i predyspozycje? Odpowiedzią jest edukacja domowa, która w naturalny sposób wpisuje się w najnowsze trendy nauczania, stając się tym samym najlepszą formą nauki.

– Rodzic, prowadząc dziecko w edukacji domowej, ma realny wpływ na to, czego i jak będzie się uczyło. Może zapewnić mu dobry start i zadbać o to, by świetnie poradziło sobie w dorosłym życiu. Warto podkreślić, że rodzic w kształtowaniu edukacji swojego dziecka nie jest sam. Ma możliwość korzystania z bogactwa dostępnych materiałów, nowoczesnych platform edukacyjnych oraz doświadczenia tutorów czy mentorów – tłumaczy Monika Kamińska Wcisło z Centrum Nauczania Domowego.

Nowoczesna edukacja zakłada wykorzystanie nowych technologii i cyfrowych narzędzi takich jak e-learningowe platformy, wirtualne środowiska nauki, czy edukacyjne aplikacje, do których uczeń ma dostęp w dowolnym czasie z każdego miejsca na ziemi. – W Centrum Nauczania Domowego stawiamy na nowoczesne nauczanie domowe, rozwój kompetencji przyszłości, na co dzień pracując w duchu koncepcji Active Blended Learning. Wyposażamy naszych uczniów w nowoczesną Internetową Platformę Edukacyjną, która jest kompletnym i intuicyjnym narzędziem – w jednym miejscu uczeń ma całą wiedzę z podstawy programowej – tłumaczy Natalia Nowacka, dyrektor Centrum Nauczania Domowego.

Nowoczesna edukacja domowa spójna jest z założeniami edukacji 4.0, to edukacja przyszłości, która może być dla ucznia najlepszą formą kształcenia. Daje bowiem dziecku możliwość dostosowanie tempa i stylu nauki do indywidualnych potrzeb, dostęp do globalnych zasobów edukacyjnych oraz kładzie nacisk na praktyczne zastosowanie wiedzy.

Źródło:

Centrum Nauczania Domowego, fot. Flickr