Zaginione Miasta – Pojedynek to kompaktowa i niezwykle wciągająca, dwuosobowa karcianka Reinera Knizii, która zachwyca prostotą zasad i głębią taktyczną. Wydanie „Pojedynek” łączy klasyczną mechanikę znaną z Lost Cities z nowoczesnym dodatkiem w postaci żetonów „Kamieni milowych”, a także odświeżoną, spójną oprawą graficzną autorstwa Dennisa Lohausena. Dzięki niewielkiemu rozmiarowi pudełka i zoptymalizowanym komponentom gra świetnie sprawdzi się zarówno podczas wieczornych sesji w domu, jak i jako podróżny towarzysz na wyjazdach.
Zawartość pudełka
-
100 kart ekspedycji w pięciu kolorach (pustynia, dżungla, zmarzlina, wulkan, podwodna przestrzeń), ponumerowanych od 2 do 10 oraz opatrzonych kilkoma kartami zakładów (wager cards), które mnożą wynik danej ekspedycji.
-
15 żetonów „Kamieni milowych”, które gracze mogą zdobywać podczas rozgrywki, otwierając dodatkowe możliwości punktowania i wprowadzając element ryzyka.
-
Zestaw instrukcji – krótki, czytelny przewodnik po zasadach, utrzymany w przejrzystej formie graficznej.
-
Poręczne, tekturowe pudełko z wewnętrznym organizerem na karty i żetony, idealne do szybkiego przygotowania gry i przechowywania.
Przygotowanie i zasady
-
Rozłożenie kart
Potasuj wszystkie karty ekspedycji i ułóż je w jednej wspólnej talii, odkrywając górną kartę obok. Obok niej połóż odwrócone żetony „Kamieni milowych”. -
Dobranie kart
Każdy z graczy otrzymuje na rękę po osiem kart. Pozostałe karty stanowią talię dobierania. -
Gra toczy się kolejno – w każdej turze gracz wykonuje następujące kroki:
-
Zagranie karty: wybierasz jedną kartę z ręki i dokładasz ją do jednej z pięciu ekspedycji, starając się zachować porządek rosnący, lub odrzucasz ją do wspólnego stosu.
-
Opcjonalne zdobycie kamienia milowego: jeśli udało Ci się domknąć ciąg kart liczbą 10, możesz zdobyć żeton kamienia milowego danego koloru przed obliczeniem punktów.
-
Dobranie karty: uzupełniasz rękę, dobierając z wierzchu talii lub ze stosu odrzuconych.
-
-
Koniec gry
Gdy wyczerpie się talia dobierania, gracze wykonują jeszcze ostatnie zagranie, a następnie następuje jednorazowe podsumowanie:-
Zlicza się sumę wartości kart w każdej ekspedycji.
-
Od każdej ekspedycji odejmuje się 20 punktów (koszt rozpoczęcia).
-
Wartość każdej ekspedycji pomnożona o kamień milowy (×2 lub ×3) jest dodawana do wyniku.
Wygrywa gracz z wyższą łączną liczbą punktów.
-
Co wyróżnia „Pojedynek”?
-
Dynamiczna rywalizacja twarzą w twarz
Rozgrywka między dwiema osobami sprawia, że każda decyzja jest kluczowa. Musisz przewidywać ruchy przeciwnika, decydować, czy opłaca się ryzykować wysokimi kartami, czy grać bezpiecznie. -
Element ryzyka i nagrody
„Kamienie milowe” wprowadzają dodatkowy, emocjonujący element – zdobycie żetonu wymaga zamknięcia ciągu do 10, co nie zawsze jest łatwe, ale przynosi silne mnożniki punktowe. -
Optymalizacja i regrywalność
Dzięki pięciu kolorom i zmiennej kombinacji kart zakładów każda partia przebiega inaczej. Gra oferuje setki możliwych sekwencji i strategii, co gwarantuje świeże wyzwania nawet po wielu rozgrywkach. -
Kompaktowość i solidne wykonanie
Pudełko o niewielkich wymiarach, grube karty i trwałe żetony pozwalają łatwo zabrać „Pojedynek” w podróż, nie martwiąc się o uszkodzenia komponentów.
Dla kogo?
-
Miłośnicy gier dwuosobowych – poszukujący szybkich, taktycznych i angażujących rozgrywek.
-
Nowicjusze w grach karcianych – proste zasady i czytelne instrukcje ułatwiają wejście w mechanikę.
-
Podróżnicy i imprezowicze – niewielkie pudełko i krótki czas gry (około 30 min) sprawdzą się idealnie podczas wyjazdów czy spotkań towarzyskich.
Zaginione Miasta – Pojedynek to esencja dobrego, dwuosobowego duelu karcianego: łatwa do nauczenia, lecz oferująca mnóstwo głębi taktycznej. Dzięki dodatkowemu elementowi w postaci „Kamieni milowych” tradycyjna mechanika Reinera Knizii zyskuje świeży wymiar, dostarczając niezapomnianych wrażeń zarówno początkującym, jak i zaprawionym w bojach podróżnikom karcianym.