Łódź „idealna”
Różnorodność ofert firm czarterowych często utrudnia podjęcie decyzji. Zwłaszcza, że Polacy najchętniej żeglują w grupie – z rodziną lub przyjaciółmi. Wakacyjne rezerwacje z reguły dotyczą 8 osób. Dlatego warto wcześniej przygotować listę preferencji, która uwzględni oczekiwania wszystkich członków załogi oraz ustalić kwotę przeznaczoną na wynajem. Najłatwiejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z aplikacji agregujących oferty firm czarterowych. Oferują one możliwość wyszukiwania z zastosowaniem filtrów (takich jak np. liczba miejsc na łodzi, dostępności klimatyzacji czy Wi-Fi).
Kontrola stanu technicznego
Gdy już uda się zarezerwować wymarzoną łódź, warto dobrze przygotować się do jej odbioru. Wynajem pojazdu turystycznego, bez znaczenia czy to samochód czy żaglówka, wymaga przede wszystkim sprawdzenia jego stanu technicznego. Przy odbiorze jachtu warto zrobić zdjęcia całej łodzi i wszystkich wzbudzających podejrzenia szczegółów (np. rys na kadłubie, odpryśnięć farby itp.). Konieczne jest rozwinięcie i sprawdzenie stanu żagli. Wszelkie uszkodzenia i zniszczenia należy zgłosić i skonsultować z technikiem.
– Sprawność łodzi koniecznie trzeba sprawdzać na włączonym silniku. Warto zrobić obchód po całym jachcie. Najlepiej zacząć od kokpitu, upewnić się czy koło nie ma zbyt dużego luzu. Płetwa steru przy ruchach kołem na boki powinna reagować natychmiast. Jeśli tak nie jest należy poprosić technika o sprawdzenie mechanizmu sterującego – podkreśla Pavel Pribiš, założyciel i CEO platformy Boataround.
Najważniejsze są kwestie związane z bezpieczeństwem: sprawdzenie kotwicy, kabestanów (urządzenia służące do ułatwienia wybierania lub luzowania lin) oraz ich uchwytów. Następnie należy skontrolować wciągarki, kłonice, relingi, bloczki, wózki oraz sprzęt ratunkowy taki jak apteczka (kompletność wyposażenia), koło lub ponton.
Sprawdzenie elektroniki
Po inspekcji górnej części łodzi należy zejść pod pokład. Prawie cała elektronika znajduje się właśnie na dole. Warto sprawdzić położenie i działanie wszystkich włączników światła. Konieczne jest zlokalizowanie bezpieczników i wyłączników do windy kotwicznej oraz steru strumieniowego, przełączników zbiornika wody, zaworów, generatora, klimatyzacji i części zamiennych do silnika.
Koniecznie sprawdź również stan silnika. W tym celu możesz skorzystać z brytyjskiej metody WOBBLE:
- W – Water filter (Filtr wody): Sprawdź filtr wody – jego nasadka jest przezroczysta, więc od razu widać, czy jest zatkany;
- O – Oil (Olej): Sprawdź poziom oleju i poszukaj ewentualnych wycieków;
- B – Belt (Pasek): Sprawdź palcem napięcie paska klinowego. Nie powinien się wgniatać na więcej niż 1-3 cm;
- B – Bilge (Zęza): Sprawdź, czy w zęzie pod silnikiem nie ma płynu;
- L – Level (Poziom): Sprawdź, czy jest wystarczająco dużo płynu chłodzącego;
- E – Exhaust (Układ wydechowy): Sprawdź układ wydechowy, gdy silnik pracuje. Woda chłodząca musi wypływać w regularnych odstępach czasu.
– W dniu przekazania pojazdu mamy zwykle dużo na głowie. Dlatego dobrze wcześniej przygotować sobie tak zwaną checklistę, żeby o niczym nie zapomnieć – radzi Pavel Pribiš. – Warto również na wszelki wypadek utrwalić stan odbieranej łodzi na zdjęciach lub wideo.
Źródła:
Raport Tourism Vehicle Rental Market 2022 – 27 Industry Share, Size, Growth, Mordor Intelligence
Raport Yacht Charter Market Size, Statistics, Trends, Analysis by 2027, alliedmarketresearch.com