W ramach tegorocznej odsłony kampanii „Mała książka – wielki człowiek” uczniowie pierwszych klas szkół podstawowych otrzymają książkę pt. „Wnuczka antykwariusza” autorstwa Justyny Bednarek z ilustracjami Emilii Dziubak – jednej z najlepszych polskich ilustratorek.
Minister kultury przekazał, że kampania „Mała książka – wielki człowiek” jest dopełnieniem Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, prowadzonego przez kilka instytucji podległych resortowi kultury.
Obecna, druga edycja NPRCz to ponad 1 mld zł zainwestowanych w promocję czytelnictwa, m.in. na zakupy nowości książkowych czy modernizację infrastruktury bibliotek. To działanie, które jest niespotykane w Europie – podkreślił prof. Piotr Gliński.
Szef resortu kultury wskazał, że kampania „Mała książka – wielki człowiek” jest niebywale ważna, ponieważ to właśnie książki tworzą wielkich ludzi pod warunkiem, że ci ludzie czytają.
Dotychczas w ramach programu przekazywane były antologie najwybitniejszych autorów, poetów, którzy proponowali naszym najmłodszym rzeczy bardzo wartościowe. W poprzednim roku wydaliśmy pierwszy raz książkę specjalnie napisaną dla tego programu przez Wojciecha Widłaka, natomiast w tegorocznej edycji pierwszoklasiści otrzymają „Wnuczkę antykwariusza” Justyny Bednarek z ilustracjami Emilii Dziubak – jednej z moich ulubionych ilustratorek. Jest to również książka specjalnie napisana dla tego programu, a jej egzemplarze będą bezpłatnie rozdawane – przekazał prof. Piotr Gliński.
Minister kultury zaznaczył, że kampania cieszy się dużą popularnością także za granicami państwa polskiego.
Kampania „Mała książka – wielki człowiek” jest prezentowana na międzynarodowych targach książki, ostatnio m.in. w Hiszpanii. Wszędzie budzi ogromne zainteresowanie. Bezpłatnie rozdaliśmy 5 mln odpowiednio dobranych do wieku czytelników i wspaniale wydanych książek. Robimy to po to, aby uwrażliwiać najmłodszych na literaturę, aby dzieci były mądrzejsze i miały wybór. W tych trudnych czasach wielu zagrożeń cywilizacyjnych w obszarze kultury globalnej bronimy tego, co wartościowe – podkreślił szef resortu kultury.
Minister Gliński podziękował wszystkim osobom zaangażowanym w przygotowanie i realizację kampanii „Mała książka – wielki człowiek”, w tym tegorocznym ambasadorom akcji Emilii Komarnickiej-Klynstra, Redbadowi Klynstra-Komarnickiemu i Przemysławowi Stippie.
Bardzo dziękuję osobom publicznym, które pro bono angażują się w kwestię tak ważną jak promocja czytelnictwa, zwłaszcza wśród najmłodszych. To jedna z wielu inicjatyw, które wprowadziliśmy w ciągu ostatnich kilku lat i które dobrze służą polskiej kulturze – zakończył prof. Piotr Gliński.
Książka „Wnuczka antykwariusza” autorstwa Justyny Bednarek
Najnowsza pozycja kampanii „Mała książka – wielki człowiek” to książka „Wnuczka antykwariusza” autorstwa Justyny Bednarek z ilustracjami Emilii Dziubak. Bohaterką książki jest Gabrysia, która podczas wizyty w antykwariacie swojego dziadka odkrywa wiele niecodziennych przedmiotów, przechowujących pamięć o minionych czasach.
Pisząc książkę „Wnuczka antykwariusza”, autorka czerpała inspirację z własnych opowieści rodzinnych oraz opowieści przyjaciół i znajomych. Opowiadanie zabiera najmłodszych czytelników w podróż do przeszłości i pokazuje, jak ważne jest odkrywanie rodzinnych korzeni.
O kampanii „Mała książka – wielki człowiek”
Kampania „Mała książka – wielki człowiek”, realizowana przez Instytut Książki i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego od 2017 roku, przypomina o korzyściach wynikających ze wspólnego, rodzinnego czytania już od pierwszych miesięcy życia dziecka. Jest to projekt bookstartowy, który obejmuje trzy etapy – dzieci nowonarodzone (do 3. roku życia), przedszkolaki (w wieku 4-6 lat) oraz pierwszoklasistów (w wieku 7-9 lat). Specjalnie przygotowane Wyprawki Czytelnicze trafiają do 320 szpitali położniczych, 6 700 bibliotek publicznych z oddziałami dziecięcymi oraz 13 300 szkół podstawowych w całej Polsce. Podstawowym założeniem akcji jest zwiększenie udziału dzieci w kulturze czytelniczej poprzez zachęcenie do regularnego korzystania z bibliotek publicznych i szkolnych.
Kampania „Mała książka – wielki człowiek” jest obecna w mediach tradycyjnych – telewizji, radiu, prasie, Internecie, w przestrzeni miejskiej, a także podczas licznych wydarzeń w bibliotekach i szkołach, skierowanych do dzieci i ich opiekunów. Od 2017 roku dzięki akcji w ręce najmłodszych czytelników i ich rodziców trafiło już 5 mln książek.
Tegorocznej kampanii towarzyszy hasło: „Zależy Ci na rozwoju swojego dziecka? Podaruj mu miłość do książek”.