Uwielbiasz wydarzenia muzyczne i chcesz być fair wobec planety? Oto 3 wskazówki dla odpowiedzialnego festiwalowicza

Branża eventowa musiała zdefiniować się na nowo po pandemii – wiele inicjatyw przeniesiono do świata cyfrowego. Jednak koncerty, festiwale, imprezy firmowe i inne wydarzenia masowe wciąż cieszą się ogromną popularnością. Mimo konieczności zmagania się z kolejnymi obostrzeniami związanymi z pandemią już w 2021 r. w imprezach masowych zorganizowanych w Polsce wzięło udział 11 mln uczestników1.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
Print

Jako społeczeństwo jesteśmy niezmiennie zainteresowani sztuką i kulturą, nie pozostajemy przy tym obojętni na kwestie środowiskowe – i właśnie na aspekty ekologiczne coraz częściej zwracamy uwagę, biorąc udział w różnych wydarzeniach. Do swojego codziennego życia włączamy proekologiczne nawyki, a odpowiedzialnych postaw wymagamy również od otoczenia biznesowego. Z tego powodu wielu organizatorów poszukuje rozwiązań, które pozwolą przygotować wydarzenie ze szczególnym poszanowaniem otaczającego nas środowiska.

Komentarz eksperta

Waldemar Olbryk, współorganizator projektu PlayFair i Prezes Zarządu w Archicom

Organizacja wydarzeń przy maksymalnym ograniczeniu ich wpływu środowiskowego to trend, który w ostatnich latach istotnie zyskuje na popularności. Również w Polsce coraz częściej spotykamy się na festiwalach z biodegradowalnymi opakowaniami, bezpłatnym dojazdem komunikacją miejską na wydarzenie zorganizowanym przy współpracy z władzami miasta czy też rozwiązaniami systemu kaucyjnego. Co ciekawe, dążenie do zeroemisyjnych wydarzeń nie jest domeną wyłącznie branży eventowej. Przedstawiciele biznesu, którzy na co dzień przykładają wagę do zrównoważonego rozwoju, najczęściej szukają optymalizacji w tym zakresie na wielu płaszczyznach, a jedną z nich jest np. organizacja firmowych spotkań. To doskonała okazja, aby ograniczyć generowane emisje w ramach integracji pracowników, ale przede wszystkim zainspirowanie ich do proekologicznych nawyków. Jako Archicom mieliśmy okazję zorganizować imprezę integracyjną dla naszego zespołu w duchu ESG i zero waste – Sen Nocy Letniej. 

Przesłaliśmy zaproszenia mailem, nie generując dodatkowych odpadów, zachęciliśmy do przyjazdu na miejsce komunikacją miejską, oferując bezpłatny bilet całodobowy, a roślinna aranżacja przestrzeni trafiła później do naszego biura. Nie mam wątpliwości, że Polacy chcą być fair wobec planet, jednak rolą biznesu jest ułatwienie im tego, podsuwając konkretne rozwiązania, które mogą wdrożyć w codziennym życiu, również festiwalowym.

Jak my, jako uczestnicy, możemy jeszcze bardziej zadbać o planetę i połączyć to z miłością do muzyki? Oto kilka wskazówek dla doświadczonych (i nie tylko) festiwalowiczów.

Jak podróż to współdzielona
Jednym z głównych czynników przyczyniających się do śladu węglowego eventu jest transport – podróże artystów i publiczności to ponad 50% wszystkich emisji wytworzonych w ramach wydarzenia muzycznego. Niezależnie od długości podróży najchętniej jako środek transportu wybieramy samochód – co pod względem środowiskowym jest najgorszym możliwym wyborem. Na co więc najlepiej postawić? Oczywiście zeroemisyjnym rozwiązaniem jest spacer i rower, skupiając się jednak na długich dystansach, najefektywniej jest wybrać pociąg, który generuje 15 g CO2/km podróży dla jednej osoby. Dla porównania samochód to „środowiskowy wydatek” aż 180 g CO2/h. Chcąc uzmysłowić sobie, jak znaczącą rolę w organizacji eventu odgrywa transport, warto zwrócić uwagę, że festiwalowa scena Soundedit podczas jednego dnia wydarzenia przełożyła się na ilość emisji CO2 odpowiadającej podróży jednego uczestnika samochodem przez 450 km2.

Na co postawić?

  • Kluczem do sukcesu jest współdzielenie podróży – bez względu na to, czy jadąc w kilka osób jednym autem, czy też wybierając komunikację zbiorową – pociąg lub autobus.
  • Gdy szukasz kompanów do podróży, zwróć uwagę na wydarzenia w SM, gdzie znajdziesz innych uczestników. Zaproponuj wspólny przejazd – to korzyść dla planety, ale także waszych portfeli.
Pamiętaj!
W porównaniu z jazdą samochodem korzystanie z transportu publicznego obniża emisję dwutlenku węgla o 45%, zmniejszając ilość zanieczyszczeń w atmosferze i poprawiając jakość powietrza.

Dieta roślinna na ratunek planecie

Z badania zrealizowanego w ramach projektu PlayFair, podczas Sounedit wśród uczestników festiwalu wynika, że podczas jednego dnia eventu publiczność wyemitowała ekwiwalent CO2 na poziomie 7 561 kg wyłącznie w wyniku spożywanych posiłków. Nie będzie niespodzianką, że największy ślad węglowy pozostawia produkcja mięsa. Średniorocznie osoba z dietą wegetariańską oszczędza prawie 50% emisji dwutlenku węgla. O diecie roślinnej i jej zaletach, nie tylko dla zdrowia, ale dla środowiska mówi się dużo – jednak nie chodzi teraz o to, aby z dnia na dzień zmieniać swoje przyzwyczajenia. W myśl filozofii Green Kaizen – to właśnie małe kroki, wprowadzane do naszego życia pozwolą zadbać o planetę.

 

Na co postawić?

  • Bez względu na to, czy uczestniczysz w plenerowym festiwalu, czy kameralnym evencie, najpewniej skorzystasz z dostępnej tam oferty gastronomicznej – w takiej sytuacji wybieraj dania wegetariańskie lub wegańskie.
  • Być może na festiwalu nie ma dużego wyboru dań roślinnych – po wydarzeniu przekaż na ten temat opinię organizatorowi. Zwykle chętnie przyjmują oni tego rodzaju uwagi, ponieważ na ich podstawie wyciągają wnioski na kolejne edycje. Gdy organizator otrzyma takich głosów wystarczająco dużo, przy kolejnej okazji zadba o lepszy dostęp do wegetariańskiego lub wegańskiego cateringu.
Pamiętaj!
Eksperci szacują, że jedna osoba spożywająca 100 g mięsa dziennie, generuje w związku z tym nawet 7,2 kg CO2. W przypadku diety wegetariańskiej i wegańskiej jest to kolejno 3,2 kg i 2,5 kg.

 

Przygotuj się odpowiednio, ograniczając ilość odpadów
Szacuje się, że przemysł odzieżowy generuje blisko 4% światowych emisji CO2 – jaki ma to jednak związek z naszym ulubionym festiwalem? Jeśli na koncercie chcesz zaopatrzyć się w koszulki lub inne gadżety ulubionego wykonawcy czy zespołu najpierw sprawdź możliwość zakupu odzieży używanej. Ponad 60% uczestników Soundedit zadeklarowało się jako niekupujący w ogóle albo kupujący bardzo rzadko ubrania z drugiego obiegu. Warto to zmienić. Być może Twój ulubiony artysta też podchodzi do tematu produkcji merchu w sposób odpowiedzialny, np. sprzedając ekologiczne produkty?

Na co postawić?

  • Nie drukuj biletu – skorzystaj z wersji online
  • Zaopatrz się w odzież czy inne gadżety zespołu z drugiego obiegu
Pamiętaj!
Z pewnością każdorazowo z niecierpliwością czekasz na koncert ulubionego artysty lub festiwal. Wykorzystaj ten czas na odpowiednie przygotowanie – o niczym wówczas nie zapomnisz, jednocześnie wyświadczając przysługę planecie.
To małe codzienne kroki każdego człowieka przynoszą wielkie efekty – nie przełomowe i globalne inicjatywy. W związku z tym wyznacz sobie cel na najbliższe wydarzenia, odpowiadając na pytanie – co mogę zmienić, aby przyczynić się do mniejszego śladu węglowego mojego ulubionego eventu? Sposobów jest mnóstwo. Co więcej, nie wymagają ogromnego zaangażowania czy poświęceń. W kolejnym kroku zachęć do tego wyzwania swojego przyjaciela.

 

Więcej o organizacji wydarzeń zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju można znaleźć w Raporcie PlayFair.

1 Dane GUS
2 Wszystkie dane pochodzą z raportu Raport PlayFair, 2022 rok

ARCHICOM
Od 35 lat Archicom realizuje marzenia o idealnym mieszkaniu. Archicom ma korzenie w studiu projektowym, gdzie od początku żywa była idea dbałości o ludzki wymiar architektury, jej współistnienie z naturą i kontekstem miejsca. Ponad 20 000 klientów doceniło nasze projekty. Rozumiemy swoją rolę jako urbanisty, inżyniera i wizjonera. Myślimy szeroko, biorąc pełną odpowiedzialność za tworzenie fragmentów miast dla kolejnych pokoleń. We Wrocławiu zrealizowaliśmy blisko 200 obiektów, w tym osiedla wieloetapowe m.in. Olimpia Port, rewitalizowane Browary Wrocławskie. To przyjazne miejsca, gdzie można zdrowo żyć, mieszkać, odpoczywać, korzystać z rozrywek. Patrzymy na miasto jak na żywą tkankę, która powinna dopasowywać się do współczesnych odbiorców. Cel jest niezmienny – dostarczać mieszkańcom nowy standard mieszkania.

Źródło:

ARCHICOM