Tylko 7% rodziców dzisiejszych przedszkolaków słyszało jako dzieci komunikat „Kocham Cię”!

Wydawnictwo Edukacyjne Nowa Era zaprosiło do udziału w badaniu Przedszkolne Pryzmaty 2024 1200 rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i zapytało ich, jak się czują jako rodzice, jak podchodzą do swojej roli, jak postępują wobec swoich dzieci i czego oczekują od przedszkola. Badanie pokazało, jak znaczący wpływ ma na przyszłych rodziców ich własne dzieciństwo oraz komunikaty, które słyszeli jako dzieci.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
Print
Michał Kociankowski

Tylko 7% rodziców dzisiejszych przedszkolaków słyszało w swoim dzieciństwie komunikat „Kocham Cię”. Aż 36% rodziców nie pamięta, by słyszało w dzieciństwie jakikolwiek pozytywny komunikat!

– Już podczas wywiadów pilotażowych, kiedy omawialiśmy poszczególne pytania, wielu rodziców silnie przeżywało ich treść. To dawało nam pewność, że poruszamy w badaniu ważne kwestie, które silnie wpływają na to, jak rodzice przedszkolaków czują się w swojej roli – komentuje Michał Kociankowski z pracowni Synergion, współautor badania.

W badaniu sprawdzono m.in. 29 negatywnych komunikatów, które słyszeli w okresie swojego dzieciństwa obecni rodzice przedszkolaków, np. „nie zachowuj się jak dziecko”, „nie jesteś pępkiem świata”, „w głowie Ci się poprzewracało”, „co wolno wojewodzie, to nie tobie, smrodzie”, „dzieci i ryby głosu nie mają”, „nic z Ciebie nie będzie”. Wszystkie te komunikaty sprowadzają się do wspólnego mianownika – nie jesteś wystarczający/-a i możesz liczyć tylko na siebie. Takie wewnętrzne przekonanie pozostaje w osobie, która słyszała regularnie wiele podobnych komunikatów i powoduje, że do wielu zadań w życiu podchodzi z niskim poczuciem własnej wartości oraz z przekonaniem, że nie może liczyć na niczyją pomoc.

Być może dlatego aż 42% rodziców przeżywa swoje rodzicielstwo jako obciążające.

– Negatywny język i słowa słyszane w dzieciństwie wpływają niekorzystnie na doświadczenie rodzicielstwa, niejednokrotnie powodując „wypalenie” i odbierając radość z życia w rodzinie. „Podcinają skrzydła”, poprzez obniżenie samooceny odbierają sprawczość, pozbawiają prawa do posiadania i odczuwania własnych potrzeb  komentuje psycholożka i terapeutka Anna Resler.

Natomiast rodzice, którzy w dzieciństwie słyszeli pozytywne komunikaty, rzadziej postrzegają swoje rodzicielstwo jako trudne, a ich zasoby rodzicielskie są istotnie większe niż w przypadku osób, które nie słyszały  żadnych pozytywnych komunikatów w dzieciństwie.

–  Badanie pokazuje, że duża część rodziców radzi sobie w tej roli, ale z ogromnym wysiłkiem.  Nikt nie uczy nas, jak być dobrym rodzicem, nieświadomie powielamy schematy i zachowania dorosłych z naszego własnego dzieciństwa. Dla wielu jest to wsparcie, ale dla wielu poważne obciążenie  podsumowuje Michał Kociankowski.

Pełna wersja raportu „Przedszkolne Pryzmaty 2024” wydawnictwa edukacyjnego Nowa Era jest dostępna pod linkiem: 

Przedszkolne Pryzmaty – Raport z badania – edycja 2024 (nowaera.pl)

MICHAŁ KOCIANKOWSKI

Studiował filozofię i pedagogikę, od 1996 roku zajmuje się badaniami postaw i motywacji. Od 2010 roku dużą część jego aktywności zawodowej stanowią tematy edukacji i potrzeb uczniów, prowadził ponad 200 projektów w tej dziedzinie.

Od ponad 20 lat popularyzuje wysokie standardy metodologiczne badań rynkowych i społecznych prowadząc zajęcia na studiach podyplomowych SGH, w programach szkoleniowych Polskiego Towarzystwa Badań Rynku i Opinii (PTBRiO) oraz programach szkoleniowych Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.

W roku 2018 otrzymał nagrodę „Archetyp Strażnika” na 25-lecie PTBRiO. W latach 2008-2018 był członkiem zarządu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii, przez wiele lat prowadził dział szkoleń Towarzystwa i Szkołę Badań Rynku PTBRiO. W roku 2013 był przewodniczącym rady programowej Kongresu PTBRiO, Obecnie jest członkiem Rady Edukacyjnej SKM SAR, a także członkiem Komisji Arbitrażowej PTBRiO.

Od 2009 roku współtworzy polską edycję największego na świecie konkursu efektywności marketingowej EFFIE. Od 2019 roku jest członkiem komitetu organizacyjnego EFFIE Polska, który corocznie koordynuję ewaluację ponad 200 zgłoszeń. Był jurorem konkursu na poziomie krajowym, europejskim i światowym. Prowadzi pracownię badań i rozwiązań Synergion.

Nowa Era
Nowa Era to największe w Polsce wydawnictwo edukacyjne z kompleksową i nowoczesną ofertą obejmującą wszystkie etapy edukacyjne oraz wszystkie przedmioty, w tym także języki obce oraz największy w Polsce wybór kartografii szkolnej. Ofertę Grupy Nowa Era uzupełniają nowoczesne rozwiązania informatyczne, oprogramowanie wspomagające zarządzanie oświatą (firma VULCAN) oraz produkty z obszaru specjalnych potrzeb edukacyjnych, w tym popularna seria eduSensus. Nowa Era to również wydawca najstarszego w Europie czasopisma literackiego dla najmłodszych Świerszczyk, kwartalników Świerszczyk Krzyżówki i Łamigłówki, Świerszczyk Znajdź Różnice, Świerszczyk Labirynty oraz magazynu przyrodniczego Świerszczyk Reporter.

Źródło:

Nowa Era