Trendy kulinarne, które musisz poznać w roku 2023!

Moda w świecie kulinariów nieustannie się zmienia. Jeszcze 15 lat temu nie znaliśmy nawet smaku tajskiej bazylii czy japońskiego katsu, 10 lat temu nikt nie spodziewał się roślinnych alternatyw mleka, a tym bardziej wegańskiego mięsa. Natomiast wszystkie te trendy można było wyczytać w corocznych raportach Flavor Forecast. Co czeka nas w tym roku?
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
Print

Propozycje najnowszego raportu trendów smaku firmy McCormick, właściciela marki Kamis to przede wszystkim zabawa, radość z eksperymentowania i liczne doznania sensoryczne, przy jednoczesnej oszczędności w kuchni! Trendy, które możemy łatwo łączyć i dzięki nim wynieść proste dania na nowe szczyty. Brzmi ciekawie? Sprawdźmy czego możemy się spodziewać!

Gdzie jest tłuszcz, tam jest smak – czyli wielki powrót tłuszczy
Coraz częściej zarówno szefowie kuchni, jak i konsumenci wykorzystują tłuszcz w swoich potrawach – roślinny, zwierzęcy. Wciąż odkrywamy wegańskie alternatywy, a na stoły powracają masła smakowe. Nadaje on potrawom i napojom niezwykły smak i prawdziwie kremową konsystencję.

Potrawy bazujące na pełnych tłuszczach, które na polskie stoły szczególnie poleca doradca kulinarny marki Kamis – Maciej Wawryniuk – to carpaccio z pomidorem, grejpfrutem i masłem Yuzu Kosha i wegańska pasta carbonara. Palce lizać!

Dostępność smaków, które wydawały się nieosiągalne – czyli Francja na co dzień
Ten trend to przede wszystkim łączenie podstaw kuchni francuskiej z innymi technikami lub specjałami z innych krajów. Kuchnia francuska staje się narzędziem do eksperymentowania z lżejszymi potrawami, ponieważ konsumenci chcą jeść bardziej fantazyjnie, unikając jednocześnie drogich i ekstrawaganckich metod.

A co poleca Maciej Wawryniuk do przygotowania w polskich warunkach? Burger z cebulą w stylu francuskim, Galette z bakłażanem i gohujang oraz Crogue monsieur z szynką i karmelizowanym jabłkiem. Brzmi genialnie!

Wielowymiarowość doznań – czyli ponad ostrością
Ten trend zdecydowanie wznosi nas poza standardowe ramy, w głąb ostrości i uzupełniających ją składników. Przypomina, że postrzeganie ostrości jest doznaniem multisensorycznym i zachęca do spróbowania ekstremalnych smaków, takich jak np. Yuzu Kosho, przyprawy łączonych kuchni wietnamskiej i Cajun, Seeni Sambol, Salsa Macha, baza zupy Tom Yum, czy przyprawy Chongqing Mala.

Tutaj Maciej Wawryniuk zachęca, aby pokusić się o stworzenie kanapki z chrupiącym kurczakiem Mala, pikantnych pikli inspirowanych przyprawą Mala oraz słodko-ostrych lodów z sosem malinowym.

Smak Roku!
Oprócz nadchodzących trendów, w swoim raporcie, globalny zespół kulinarny McCormick ogłosił również swój typ na Smak Roku – a została nim fuzja kuchni wietnamskiej i Cajun! To połączenie zostało zainspirowane rosnącym zainteresowaniem potrawami pochodzącymi z tych regionów. Ta eklektyczna mieszanka łączy wpływy kuchni francuskiej z ostrymi, nie stroniącymi od tłuszczu tradycyjnymi potrawami kuchni wietnamskiej i Cajun. Jak pokazały podróże naszych ekspertów aż 50% konsumentów twierdzi, że chciałoby jej spróbować!

***

O raporcie
Już od ponad 20 lat zespół ekspertów McCormick, odpowiedzialnych m.in. za smaki produktów takich marek jak Kamis czy Frank’s Red Hot, podróżuje po świecie w poszukiwaniu inspiracji i prognozuje, jakie trendy w świecie smaku będą definiowały dany rok. Członkowie zespołu badawczego odbyli 5-miesięczną podróż w poszukiwaniu przyszłości świata kulinarnego, testując 300 smaków i odkrywając ponad 1000 trendów, aby móc zidentyfikować główne smaki, które warto w tym roku wypróbować w swojej kuchni.

Fot. McCormick
McCormick
McCormick jest światowym liderem w kategorii przypraw i produktów smakowych. Z roczną sprzedażą w wysokości 6,35 miliarda dolarów firma produkuje, sprzedaje i dystrybuuje przyprawy, mieszanki przypraw i inne smakowite produkty dla całego przemysłu spożywczego – punktów sprzedaży detalicznej, producentów żywności i firm gastronomicznych. Dzięki firmie McCormick każdego dnia, bez względu na to, gdzie i co jesz, możesz delektować się wyśmienitym smakiem potraw. 

Źródło:

McCormick