Tak z dziećmi nie pracował jeszcze nikt. Freinetowskie przedszkole w Łódzkiem

Mieszane grupy wiekowe, żeby młodsi rozwijali się szybciej, a starsi uczyli się opiekuńczości i akceptacji. Autorski program nauki przez rozbudzanie wyobraźni, poczucia odpowiedzialności i świadomość konsekwencji. Już od września w Pabianicach będzie działać pierwsze w całym województwie łódzkim przedszkole freinetowskie. Na czym polega i co daje taki sposób pracy z dzieckiem?
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
Print

Celestyn Freinet był wybitnym, francuskim pedagogiem, który twierdził, że dla dzieci poznawanie świata przez własne doświadczenia jest znacznie skuteczniejszą formą nauki, niż najlepszy podręcznik. W połowie ubiegłego stulecia opracował pionierskie metody i techniki pedagogiczne, polegające na wspieraniu samorozwoju dziecka. Metody, które dają niesamowite efekty edukacyjne. W Pabianicach już od września działać będzie pierwsze i jedyne w całym województwie łódzkim przedszkole freinetowskie Kameleon. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty otworzy je przy ul. Pułaskiego 26.

– Oczywiście, realizujemy podstawę programową kształcenia ogólnego dla przedszkoli, zgodnie z wymogami Ministerstwa Edukacji. Jednak program wychowawczo dydaktyczny jest autorski – tłumaczy Ewa Morzyszek-Banaszczyk, dyrektor przedszkola Kameleon. – U nas to nauczyciel podąża za dzieckiem. Wspiera, inspiruje i podpowiada, ale to dziecko ostatecznie wybiera i decyduje.

Przedszkole freinetowskie, czyli jakie?
Czym w praktyce różni się nauka w przedszkolu freinetowskim od tej tradycyjnej? Różnice są spore. Program „Przedszkolaki z Celestynką odkrywają świat i siebie w działaniu”, opracowany przez Marzenę Kędrę i Ewę Morzyszek-Banaszczyk zakłada na przykład:

  • brak oceniania, wspieranie rozwoju w naturalnym dla dziecka tempie, docenianie przede wszystkim włożonego wysiłku i zaangażowania;
  • rozbudzanie wyobraźni i twórczego myślenia przez możliwość praktycznego rozwijana zainteresowań, aktywny kontakt ze sztuką, kulturą, książką i filmem;
  • dużą przestrzeń do samodzielności i głosu w swoich sprawach, dziecko ma prawo wybrać: co, z kim, kiedy i jak robi;
  • prawo do popełniania błędów, ale i ponoszenia konsekwencji wyborów i działań.

Czy ta metoda jest skuteczna? Efekty freinetowskiego podejścia są widoczne nie tylko w przedszkolu, ale na wszystkich kolejnych etapach rozwoju.

– Dzieci, które kończą przedszkole freintetowskie są bardziej samodzielne, rozumieją zasady działania otaczającego je świata, potrafią budować relacje z innymi, są świadome swoich mocnych stron i potrafią je wykorzystać – wylicza Ewa Morzyszek-Banaszczyk. – Wiedzą też i rozumieją, że każda podjęta decyzja niesie za sobą konsekwencje w życiu. Potrafią je przewidzieć, zrozumieć i zaplanować. 

Publiczne, więc bezpłatne. Za to nowe i nowatorskie
Nauka dla dzieci w pabianickim Kameleonie będzie bezpłatna. Choć prowadzi je fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty, jest to przedszkole publiczne. To znaczy, że dla rodzica koszty są identyczne, jak w placówce gminnej.  Za to może on liczyć na nowoczesne wyposażenie, nowatorskie podejście i ciekawą, rozbudowaną ofertę zajęć dodatkowych.

Przedszkolaki będą miały możliwość nauki języka angielskiego, zajęć teatralnych, muzycznych, ruchowych, plastycznych i tematycznych. Nowatorskie będzie podejście do nauki czytania, prowadzonej metodami indywidualności. Dla każdego dziecka dobierana jest metoda najbardziej dla dziecka przyjazna i efektywna. Ciekawostką jest też fakt, że w Kameleonie grupy nie będą tworzone na podstawie wieku.

– Po pierwsze, nie chcemy rozdzielać rodzeństw w różnym wieku, po drugie, takie zróżnicowanie świetnie wpływa na rozwój dzieci – podkreśla Ewa Morzyszek-Banaszczyk. – Nie żyjemy przecież na bezludnej wyspie. W przedszkolu też nie będziemy takiej tworzyć. Dzięki temu młodsze dzieci szybciej zdobywają doświadczenia, starsze z kolei uczą się empatii, opiekuńczości i akceptacji.

W przedszkolu każde dziecko będzie mogło na miejscu korzystać opieki pedagoga, psychologa i logopedy. Specjaliści będą udzielać porad również rodzicom.

– Decyzja o zapisaniu mojej córki do tego przedszkola to była najlepsza decyzja. Z racji, że dobro mojego dziecka jest najważniejsze, to tym bardziej czułam się zaopiekowana, jak tylko dowiedziałam się o freinetowskim przedszkolu – mówi Monika Pronin, mama pięcioletniej Nadii, która od września będzie chodzić do Kameleona. – Dla nas ogromne znaczenie miała nauka języka angielskiego, ale również wartości przedszkola: godność, zdrowie, szacunek, bezpieczeństwo, wolność, prawda i rozwój. Również zajęcia dodatkowe. Nadia jest bardzo ciekawa świata.

Wszystkich przedszkolaków w Kameleonie będzie 125. Tyle miejsc jest dostępnych w pierwszym, inauguracyjnym roku roku szkolnym. Zajęcia prowadzone będą w pięciu nowocześnie wyposażonych salach. Rodzice będą mogli z kolei korzystać z wygodnego, przestronnego parkingu.

Więcej informacji na temat przedszkola Kameleon i jego niecodziennego, freinetowskiego podejścia do wychowania i nauki znaleźć można na:

Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty od ponad 20 lat wspiera samorządy w realizacji zadań i projektów oświatowych. Fundacja jest organizacją pożytku publicznego. Prowadzi bezpłatne przedszkola i szkoły w całej Polsce. W 63 placówkach, prowadzonych obecnie przez fundację uczy się ponad 6000 dzieci.

Monika Pronin i Nadia, przedszkolaczka z Kamaleona fot. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Źródło:

Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty