Premiera nowej serii książek edukacyjnych dla najmłodszych: „Wyprawy z Etnoekipą. Poznaj dawną wieś”

12 marca br. Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi zaprezentował nową serię edukacyjną dla uczniów szkół podstawowych: „Wyprawy z Etnoekipą. Poznaj dawną wieś.”, która opowiada o tradycjach i obyczajach dawnego życia na polskiej wsi. Seria składająca się z sześciu książek stanowi wyjątkowe narzędzie wspomagające nauczycieli w prowadzeniu lekcji z podstawami edukacji regionalnej. Podczas oficjalnej premiery obecni byli autorzy projektu, przedstawiciele oświaty oraz eksperci z dziedziny etnografii i historii, którzy podjęli inspirującą dyskusję na temat roli dziedzictwa kulturowego w procesie edukacji.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
Print
Wyprawy z Etnoekipą.Poznaj dawną wieś

Głównymi bohaterami serii jest czwórka niezwykłych bohaterów: Bazyl, Bebok, Chmurnica i Buczka, którzy stają się przewodnikami po regionach całej Polski. Ich misją jest wprowadzenie dzieci w świat życia wiejskiego, ukazując je w wielu jego aspektach – od ciepła domowego ogniska po korzenie tradycji, różnorodności zawodów, charakterystycznego pożywienia i wyjątkowych sposobów świętowania. W towarzystwie Etnoekipy, młodzi czytelnicy rozpoczynają niezwykłą podróż w czasie, podczas której, przymierzą stroje noszone przez ich przodków, uczą się zapomnianych przysłów czy kosztują regionalnych potraw.

Po półtora roku prac z dumą oddajemy w Państwa ręce „Wyprawy z Etnoekipą. Poznaj dawną wieś.” Tworząc je przyświecała nam myśl, że w naszym kraju brakuje wartościowych książek edukacyjnych o wsi i postanowiliśmy, że nasza seria wypełni tę lukę. Pragniemy, aby stała się ona narzędziem pozwalającym nauczycielom na pokazanie dzieciom bogactwa tradycji regionalnych i dawnych obyczajów. Dzięki temu dostarczymy następnym pokoleniom unikalną wiedzę i uchronimy przed zapomnieniem dziedzictwo kulturowe naszych przodków. Te książki wysłaliśmy do każdej szkoły podstawowej w Polsce, aby zachęcić nauczycieli do korzystania z nich podczas lekcji, ale to nie koniec, w następnych tygodniach dostarczymy nowe materiały dydaktyczne, pozwalające rozszerzyć program nauczania. I liczymy, że nauczyciele z ochotą je wykorzystają w swojej pracy z dziećmi. – powiedziała Katarzyna Saks, Dyrektor Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi.

———

———

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi
Fot. Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi
Fot. Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi

Wyprawy z Etnoekipą. Poznaj dawną wieś.” – jak powstawała seria

„Wyprawy z Etnoekipą. Poznaj dawną wieś” zostały opracowane według najwyższych standardów wiedzy akademickiej. Autorkami książek są: prof. Anna Weronika Brzezińska, prof. Katarzyna Smyk, dr Katarzyna Ceklarz, dr Karolina Dziubata-Smykowska, dr Katarzyna Waszczyńska. Seria powstała przy współpracy z metodykami związanymi z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji. Za ilustracje inspirowane autentycznym wiejskim krajobrazem i postaciami występującymi w ludowych podaniach, odpowiada Ewelina Garbula.

Podczas spotkania poświęconego prezentacji nowej serii edukacyjnej „Wyprawy z Etnoekipą. Poznaj dawną wieś.” uczestnicy mieli okazję wysłuchać opowieści o powstawaniu książek. Ewelina Garbula, ilustratorka, podzieliła się szczegółami procesu twórczego oraz wyzwaniami artystycznymi, jakie napotkała w czasie pracy nad poszczególnymi tomami.

Z kolei Profesor Katarzyna Smyk, współautorka koncepcji opowiedziała o genezie powstawania serii:

Dzięki ścisłej współpracy z pracownikami Ośrodka Rozwoju Edukacji udało nam się zaprojektować i stworzyć treść zgodną z podstawą programową szkoły podstawowej, tak aby książki stały się skuteczną pomocą dydaktyczną w edukacji wczesnoszkolnej. Koncept „Wyprawy z Etnoekipą. Poznaj dawną wieś.” w procesie twórczym od początku zakładał, że dziedzictwo kulturowe jest istotną częścią naszej współczesności, które należy pielęgnować i przekazywać już od najmłodszych lat. I w tym widzimy rolę dla edukacji regionalnej, w ramach której uczniowie zdobywają nie tylko głębsze zrozumienie przeszłości i tradycji związanych ze swoim najbliższym otoczeniem, ale również rozwijają poczucie tożsamości oraz odpowiedzialności społecznej i lepiej rozumieją teraźniejszość.”

Edukacja regionalna kluczem do zrozumienia i ochrony dziedzictwa kulturowego

Edukacja regionalna to proces kształcenia skoncentrowany na promowaniu świadomości, wartości kulturowych oraz dziedzictwa danego regionu. Jej celem jest nie tylko przekazywanie wiedzy ogólnej, ale także rozwijanie umiejętności związanych z lokalnym kontekstem społeczno-gospodarczym i historycznym.

Seria „Wyprawy z Etnoekipą. Poznaj dawną wieś”, została stworzona w celu wspierania edukacji regionalnej dzieci poprzez przystępne i angażujące treści. Książki obejmują różnorodne tematy z zakresu nauki, kultury, historii oraz dziedzictwa wsi, poszerzające horyzonty najmłodszych uczniów.

Wyprawy z Etnoekipą. Poznaj dawną wieś.” to skarbnica przysłów, zapomnianych zwrotów oraz wyrażeń używanych przez dawnych mieszkańców wsi w różnych regionach. Historie, zawarte w tych książkach, pozwalają dzieciom z zainteresowaniem zagłębić się w wiejskie obyczaje. Dzięki czemu seria staje się kompasem prowadzącym dzieci przez labirynt czasu, a edukacja regionalna staje się kluczem otwierającym skarbnicę lokalnej tradycji, umacniając jednocześnie więzi międzypokoleniowe. –podkreślał Witold Kuczyński, nauczyciel i animator kultury kurpiowskiej.

Po części oficjalnej odbył się inspirujący panel dyskusyjny na temat korzyści z edukacji regionalnej prowadzonej w szkołach podstawowych oraz praktycznych aspektów wykorzystania serii edukacyjnej „Wyprawy z EtnoEkipą. Poznaj dawną wieś.” w pracy z uczniami. Wzięli w nim udział: Łukasz Ciemiński – etnograf i historyk sztuki; Witold Kuczyński – nauczyciel i animator kultury kurpiowskiej; Andrzej Peć – Dyrektor Muzeum Miejskiego w Suchej Beskidzkiej; Anita Rucioch – Gołek – Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Arkadego Fiedlera w Zbąszyniu.

Spotkanie było też okazją do zdobycia unikalnej wiedzy od zaproszonych ekspertów i twórców serii, którzy skutecznie zachęcili zgromadzonych pedagogów do jej wykorzystania podczas prowadzonych zajęć lekcyjnych.

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi powstał w 2019 roku w wyniku połączenia z Centralną Biblioteką Rolniczą im. M. Oczapowskiego w Warszawie. Zgodnie ze statutem, Instytut ma na celu badanie, dokumentowanie, popularyzację i poszerzanie wiedzy na temat kultury mieszkańców obszarów wiejskich. Do jego zadań należy również współpraca z muzeami, jednostkami samorządu terytorialnego, uczelniami, szkołami rolniczymi, a także innymi organizacjami zajmującymi się obszarami wiejskimi. Instytut promuje dorobek naukowy w zakresie badań nad kulturą wiejską, inicjuje projekty badawcze i edukacyjne, wspiera tradycyjną kulturę ludową i odrębności regionalne.
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi logo

Źródło:

materiały prasowe 38 Content Communication