Niemal połowa Polaków chce Świąt poza domem
Istnieje stereotyp Polaka, który niechętnie odchodzi od klasycznych tradycji, ale czas odłożyć ten stereotyp do lamusa. Wyniki najnowszego badania „Święta w hotelu” pokazują odwrót w tendencji: 45% respondentów mogłoby spędzić Święta Bożego Narodzenia poza domem, gdyby mogło podjąć wybór bez żadnych ograniczeń. Przeszkodą bywa więc odchudzony inflacją portfel lub indywidualna sytuacja danej osoby, ale nie jest nią nastawienie Polaków do modyfikacji świątecznych zwyczajów.
– Wyniki badania znajdują pokrycie w naszych obserwacjach. Wbrew pozorom Polacy chętnie korzystają z usług hoteli w okresie świątecznym, znajdując tu przestrzeń do wytchnienia i odpoczynku. Hotele zapewniają kompleksową opiekę, włącznie z wysokiej jakości sezonową kuchnią i dostępem do różnorodnych udogodnień, atrakcji oraz lokalnych rozrywek. Nie dziwią nas więc wyniki badania, są raczej miłym potwierdzeniem tego, co sami zauważamy – komentuje dane Anastasiia Stolarska, Cluster Reservations Manager w Leonardo Hotels Polska – Z naszego doświadczenia wynika jednak, że większość gości rezerwuje pokój dopiero od drugiego dnia Świąt – rzadziej od Wigilii. Część wydłuża pobyt aż do Nowego Roku, aby Sylwestra również spędzić w hotelu. Jednocześnie z większym wyprzedzeniem rezerwacje trafiają do naszych hoteli Leonardo Boutique w atrakcyjnym turystycznie Krakowie, natomiast mająca również bardzo wiele do zaoferowania Warszawa zapełnia się „last minute”, co dostrzegamy w hotelu NYX i Leonardo Royal – dodaje.
Święta w hotelu? Motywatorem atrakcje i lokalizacja placówki
Głównym celem badania było zbadanie opinii i odczuć Polaków, związanych z celebrowaniem Bożego Narodzenia poza domem. Przyglądano się więc nie tylko samej chęci spędzenia tego czasu poza domem, ale również preferencjom – interesująco zarysowują się powody deklarowane przez badanych. Zdecydowanie króluje ciekawość i chęć przeżycia Świąt w inny, nowy sposób (42%), a zaraz za nią respondenci wskazywali chęć połączenia Świąt z dłuższym wypoczynkiem, np. Sylwestrem (28%) oraz mniejszą ilość pracy i zaangażowania w świątecznym rozgardiaszu (26%).
– Uwielbiam rodzinne święta, ale uważam, że mają one być czasem wytchnienia i właśnie tego szukam, kiedy je planuję. Kilka lat temu postanowiliśmy z mężem spróbować czegoś odmiennego – nowego przeżycia. Od tej pory, na zmianę z rodzinnym świętowaniem, Święta spędzamy w różnych zakamarkach Polski. W zeszłym roku zdecydowaliśmy się na Święta w hotelu w Krakowie. To był strzał w dziesiątkę, bo okazało się, że nie tylko odpadło myślenie o organizacji kolacji i wielogodzinne gotowanie, ale także otrzymaliśmy dodatkową opiekę, wskazówki, jak najlepiej spędzić czas wolny, zniżki na różne atrakcje i… okazję, żeby wyspać się jak nigdy! – opowiada Martyna, która od kilku lat spędza z mężem Święta poza domem.
Priorytety Polaków – co jest najważniejsze przy wyborze hotelu na Święta?
Respondenci badania „Święta w hotelu” zostali zapytani o czynniki wpływające na wybór placówki w okresie świątecznym. Wskazane zostały takie czynniki jak: oferta kulinarna i tradycyjna kolacja w hotelu, dodatkowe atrakcje jak kino lub koncerty, udogodnienia dla rodzin z dziećmi i podróżujących ze zwierzętami oraz miejsce i jego atrakcje turystyczne. Wygrywa właśnie ten ostatni czynnik, na który wskazywało aż 43% badanych.
Choć Polacy wykazują ogólną zgodność w deklarowaniu przyczyn spędzania Świąt poza domem, jedynym czynnikiem wpływającym na częściową rozbieżność odpowiedzi okazał się być wiek. Wszystkie grupy wiekowe wskazywały zgodnie na miejsce i atrakcje turystyczne, które znacznie wyprzedzały inne odpowiedzi. Jedynie w grupie osób do 24 lat dwa pierwsze wyniki są zbliżone: ci respondenci wskazują na miejsce i jego atrakcje (37%), ale także dodatkowe aktywności, takie jak koncerty i kino (31%). Najmłodsi respondenci mają więc nieco inne priorytety niż pozostałe grupy.
To pokazuje, że kluczem do sukcesu dla hoteli w dotarciu do różnych grup klientów jest zróżnicowana oferta. Część gości szuka klimatycznego otoczenia i urokliwych zakątków wśród kamienic, inni dynamicznych przestrzeni, pobudzającego zmysły street artu i klimatu metropolitalnego city.
O BADANIU:
Badanie przeprowadziła agencja SW Research na zlecenie Leonardo Hotels Polska w listopadzie 2023 roku. Metoda badawcza: wywiady on–line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. Próba badawcza i respondenci: przeprowadzono 1006 ankiet z reprezentatywną próbą Polek i Polaków powyżej 18 roku życia, zgodnie z rozkładem płci, wieku i klasy wielkości miejscowości.