Dzień dobry. Pracownia projektowa P33 zrealizowała modernizację Zespołu Szkół Salezjańskich DON BOSCO we Wrocławiu. Jak rozpoczęła się Państwa współpraca ze szkołą?
Aleksandra Doniec: Nasza pracownia zrealizowała dla szkół wiele projektów stricte budowlanych. Były to głównie termomodernizacje budynków. Tak też rozpoczęła się nasza współpraca z Salezem. Ponieważ wszystko dobrze się układało, szkoła zaproponowała nam przygotowanie projektów wnętrz. Był to dla nas pierwszy projekt wnętrz szkolnych. Od 2018 roku sukcesywnie projektujemy kolejne pomieszczenia. Najpierw części wspólne, potem pokoje dyrekcji, sekretariat, sanitariaty, pokój nauczycielski i klub uczniowski. Teraz pracujemy nad częściami wspólnymi budynku ZSS przy ul. Prusa. W trakcie jest też remont stołówki i sali informatycznej.
Pracujecie razem już 4 lata. Szkoła ma do Was zaufanie …
AD: Bardzo cenię sobie współpracę z dyrektorem szkoły Jerzym Babiakiem. Podoba mi się jego kreatywność, a także otwartość na nowe pomysły. Wiele z jego pomysłów edukacyjnych wprowadziliśmy w życie. W trakcie współpracy inwestor faktycznie nabrał do nas zaufania. Dlatego tempo realizacji jest szybkie, wręcz gonimy z kolejnymi projektami. Dyrektor ma świadomość jaki jest cel projektowy. Działamy stopniowo, ale konsekwentnie, w miarę pojawiania się kolejnych pieniędzy w budżecie.
Gdy zobaczyłam wnętrza Saleza, moją uwagę przykuły kolorowe korytarze.
AD: Korytarze pełnią w szkole funkcję rekreacyjną. Chcieliśmy je wyróżnić, stosując kolory z logotypu szkoły. Na każdym piętrze korytarz ma inny kolor przewodni. Zaczęliśmy od doboru koloru posadzek, bo tu jest najwięcej ograniczeń, potem były ściany, sufity i stolarka drzwiowa. Dla mnie bardzo zaskakujące było to, że udało się nam idealnie dobrać kolory sufitu. Oferta Rockfon jest pod tym względem naprawdę szeroka.
Czy oprócz koloru zwracali Państwo uwagę na parametry akustyczne sufitów Rockfon?
AD: Problem akustyki to obecnie kluczowym problem w szkołach. Wiele realizacji w tym zakresie jest poniekąd wymuszane przez nowoczesne instalacje, które wymagają zastosowania sufitów podwieszanych, a stąd już krok do sufitów akustycznych. W tej szkole dobra akustyka była planowana od samego początku, jest to związane m.in. z praktykowanym na przerwach puszczaniem muzyki. Przy czym projekt wymagał sufitów akustycznych w systemie bezramkowym, bez widocznych mocowań, i w konkretnych kolorach. Trudno byłoby uzyskać ten efekt, stosując inne produkty.
Państwa praca przyniosła efekt. Słyszałam, że szkoła podoba się i dzieciom i rodzicom.
AD: Wnętrza Saleza są nowoczesne i bezkompromisowe w przeciwieństwie do wnętrz większości szkół. Dobre projekty wnętrz kształtują poczucie estetyki, a naszej młodzieży brakuje obycia estetycznego. Poza tym fajne wnętrze przyciąga, aż chce się w nim przebywać. Dzieciaki, które wchodzą do tej szkoły, od razu mówią, że chcą się tu uczyć. A będzie jeszcze lepiej, gdy zrealizowana zostanie koncepcja terenu wokół szkoły z boiskami, trybunami i terenem rekreacyjnym.
Budżety szkolne często są ograniczone. Może dlatego wnętrza szkół są zazwyczaj bez wyrazu?
AD: W dobrym projekcie nie zawsze chodzi o pieniądze. Liczy się pomysł i konsekwencja w jego realizacji. W projekcie dla Saleza kolor w pewnym stopniu wpłynął na cenę, ale nie radykalnie. Aby projekt był ciekawy, czasami wystarczy wybrać kilka wyróżniających się elementów. Całość ma być spójna, a to wymaga konsekwencji w realizacji.
Czy szkołom opłaca się zatrudnianie projektantów?
AD: Projektant, który zajmuje się projektem od początku do końca, pilnuje całościowego budżetu. Ma rozeznanie w ofercie rynkowej, zna nowoczesne technologie, rozwiązania, ich ceny. Dobrze zrobiony projekt pomaga zoptymalizować inwestycję, a to się zawsze opłaca. Moim zdaniem praca projektowa wciąż jest u nas niedoceniana.
Rockfon bardzo dba o zrównoważony rozwój, a ich produkty posiadają certyfikaty Cradle to Cradle. Czy ekologia to dla Pani ważny temat?
AD: Zanieczyszczenia, odpady budowlane to problem nas wszystkich. Co się stanie z elementami, które musimy usunąć podczas remontu? Projektując mam to na uwadze. Reaktywowanie starych budynków, odnawianie elementów wyposażenia, to też podejście ekologiczne. W tej szkole zachowaliśmy np. wszystkie posadzki, a także schody i poręcze, które pomalowaliśmy na spójny ciemny kolor, dzięki czemu nabrały nowego wyrazu.
Dziękuję za rozmowę.