Polacy chętnie rozmawiają o witaminach w sieci. Najpopularniejsza witamina C – wypowiedzi o niej zebrały w ostatnim roku ponad 200 mln zasięgu

Polska marka suplementów diety premium sprawdziła, które witaminy były najczęściej przedmiotem rozmów internautów w ciągu ostatniego roku. Jak wynika z analizy OSAVI, w rozmowach w sieci najpopularniejsza była witamina C, na drugim miejscu znalazła się witamina D, a trzecia w rankingu okazała się być witamina A. Internauci najlepiej wyrażają się o witaminie E – ponad ⅓ wypowiedzi o niej ma wydźwięk pozytywny. Najchętniej o witaminach piszemy na portalach i Facebooku, co ciekawe częściej rozmawiają o nich kobiety. Z kolei mężczyźni więcej dyskutują o melatoninie, wzmianki te występują w kontekście problemów ze snem.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
Print

Rynek suplementów diety od kilku lat dynamicznie się rozwija i nieustannie poszerza. Liczba producentów suplementów diety wzrosła w ubiegłym roku o 4,4 proc., a w połowie tego roku co trzecia firma w branży była w bardzo dobrej kondycji finansowej. OSAVI, polska marka suplementów diety z kategorii premium, za pomocą narzędzia SentiOne, wykorzystującego technologię zaawansowanej sztucznej inteligencji, opracowała zestawienie najbardziej popularnych witamin wśród polskich internautów.

Fot. OSAVI

Polacy najczęściej rozmawiają w sieci o witaminach C oraz D
Pierwsze miejsce w rankingu witamin zajmuje witamina C z blisko 135 tys. wzmianek, których zasięg wyniósł 209 mln. Najwięcej wypowiedzi odnotowano w grudniu ub.r. – ponad 16 tys. Drugie miejsce popularności wśród polskich internautów należy do witaminy D – osiągnęła ona ponad 79 tys. wzmianek oraz zasięg 107 mln. Najczęściej internauci rozmawiali o niej w styczniu i lutym br. – po ponad 10 tys. wypowiedzi. Kolejna w rankingu jest witamina A, która była wspominana przez użytkowników Internetu ponad 54 tys. razy, a rozmowy te osiągnęły zasięg rzędu 95 mln. Najchętniej polscy internauci pisali o niej w październiku 2021 r. i styczniu 2022 r., odnotowano w tych miesiącach po ponad 5 tys. wypowiedzi. Czwarte miejsce zestawienia należy do witaminy E – zebrała ona ponad 42 tys. wzmianek, które osiągnęły zasięg 64 mln odsłon. Internauci najczęściej rozmawiali o niej w październiku ub.r., było to ponad 5 tys. wypowiedzi. Ranking zamykają witaminy z grupy B wspominana przez polskich internautów ponad 15 tys. razy i zdobywając zasięg 23 mln. Najczęściej pisano o niej w styczniu oraz marcu br. – odnotowano w tych miesiącach po blisko 1,6 tys. wypowiedzi.

O witaminach częściej piszą kobiety, wyjątek stanowią rozmowy o witaminie D ze stycznia i lutego br.
Wypowiedzi użytkowników Internetu odnośnie witamin są w większości neutralne, najwyższy odsetek pozytywnych zaobserwowano przy witaminie E – tu ponad ⅓ wzmianek miała wydźwięk pozytywny, co jest bardzo dobrym wynikiem. Także witaminy z grupy B osiągnęły blisko 33 proc. wypowiedzi pozytywnych. Najmniejszy odsetek pozytywnych wypowiedzi zebrała witamina D – jedynie 10 proc.

Rozmowy o witaminach w przestrzeni wirtualnej częściej prowadzą internautki. Wypowiedzi na temat witamin E oraz z grupy B w 78 proc. należały do użytkowniczek Internetu. Natomiast 2 na 3 wypowiedzi dotyczące witaminy C należą do kobiet. W przypadku witaminy A odsetek wypowiedzi internautek to 63 proc. Co ciekawe w całym analizowanym okresie, czyli w ciągu ostatniego roku, 52 proc. internautów rozmawiających o witaminie D to kobiety, jednak w styczniu i lutym większość wypowiedzi (po ok. 60 proc.) należała do mężczyzn.

Najchętniej o witaminach rozmawiamy na portalach i Facebooku
Polscy internauci najchętniej rozmawiają o witaminach na portalach – w przypadku witaminy A padało tam aż 70 proc. wszystkich wypowiedzi. Na temat witamin E i witamin z grupy B kolejno 59 proc. i 56 proc., a C i D – 46 proc. i 42 proc. Najpopularniejszą domeną okazał się Facebook, a o witaminie C miało tam miejsce blisko 45 tys. wzmianek. Największe zaangażowanie internautów w rozmowy o witaminach odnotowano na Instagramie – od 2 mln polubień i 100 tys. komentarzy w przypadku witaminy C, po ponad 360 tys. reakcji i 17 tys. komentarzy w kontekście witaminy A. Wiele rozmów o witaminach C, A i E pojawia się w kontekście pielęgnacji skóry – popularne są tu hasztagi #scincare, #retinol, oraz #betakaroten. Wypowiedzi o witaminie D często dotyczą niedoborów, odporności oraz profilaktyki. Natomiast wpisy o witaminie B często występowały w kontekście dbania o włosy, część z nich pojawiała się w towarzystwie hasła niacyna, a popularnością cieszyły się hasztagi #biotyna oraz #zdrowe włosy.

Na pierwszym miejscu zestawienia znalazła się witamina C, którą zainteresowanie rosło w okresie jesiennym. Nie bez powodu, bo jej regularna suplementacja może skrócić okres przeziębienia lub zapobiec zachorowaniu. Również popularna pośród Polaków jest witamina D. Jak wynika z badań, jej niedobory mogą dotyczyć nawet 90 proc. naszego społeczeństwa. Dlatego ważne jest, aby przyjmować ją przez cały rok. Z przeprowadzonej analizy wynika, że witaminy są popularniejsze wśród kobiet, które dostrzegają także ich korzystny wpływ na skórę oraz włosy – mówi mgr farm. Maciej Jaskólski, Dyrektor ds. Rozwoju Produktów OSAVI.

O melatoninie częściej rozmawiają mężczyźni
Okres wakacji obfituje w podróże, a te zagraniczne często wiążą się ze zmianą strefy czasowej i rozregulowaniem rytmu dobowego oraz problemami z bezsennością. Z tego względu OSAVI postanowiło sprawdzić także popularność melatoniny wśród polskich internautów. Okazuje się, że była ona wspominana w analizowanym okresie blisko 7 tys. razy z zasięgiem tych wypowiedzi równym 8 mln wyświetleń. Najwięcej wzmianek miało miejsce w lutym br. – blisko 1 tys., w styczniu natomiast odnotowano największy ich zasięg – niemal 2 mln. Odsetek rozmów o melatoninie o pozytywnym wydźwięku wyniósł 13 proc., podczas gdy 84 proc. miało charakter neutralny. Najpopularniejszym miejscem wypowiedzi były portale (46 proc.) oraz Facebook (33 proc.). Co ciekawe okazuje się, że Polacy rozmawiający w sieci o melatoninie, to w większości mężczyźni – są oni autorami 56 proc. wszystkich wzmianek. Wypowiedzi o niej często pojawiały się w kontekście jakości snu oraz problemów z zasypianiem. Popularne w tym kontekście hasła to: bezsenność, zaburzenia i hormon, a jeśli chodzi o hasztagi – #sen #bezsenność oraz #regeneracja.

Analiza wypowiedzi w sieci na temat witamin oraz melatoniny narzędziem SentiOne, wykorzystującym technologię sztucznej inteligencji, objęła wszystkie wypowiedzi internautów w języku polskim w okresie 01.08.2021-31.07.2022.

OSAVI
OSAVI to polskie suplementy diety o innowacyjnych formułach sprayu, żelek oraz miękkich i twardych kapsułek. Suplementy OSAVI produkowane są w Unii Europejskiej, a oferta marki dostępna jest w całej Europie, także Wielkiej Brytanii. Marka w ofercie posiada produkty dedykowane osobom na dietach wykluczających, m.in. wegetariańskich, wegańskich, bezlaktozowych, bezglutenowych, bezcukrowych, ketogenicznych. Suplementy są bez GMO, pestycydów, soi, i oleju palmowego. OSAVI wyróżnia się poddawaniem swoich suplementów niezależnym testom laboratoryjnym oraz korzystaniem z opakowań z tworzyw recyklowanych i zawierających 30 proc. trzciny cukrowej, które mogą być ponownie wykorzystane. Marka dba o ograniczanie śladu węglowego do minimum.

Źródło:

OSAVI