Projekt grantowy TO(działa)MY!, przygotowany wspólnie przez UNICEF Polska i Fundację Santander Bank Polska, ma za zadanie wyrabiać w dzieciach i młodzieży chęci oraz umiejętności zaangażowania społecznego. Już po raz trzeci w ten sposób zwracamy uwagę młodego pokolenia na potrzeby ich najbliższego otoczenia, poszerzamy świadomość w obszarach związanych z ekologią, środowiskiem, edukacją, kulturą i rozrywką oraz motywujemy ich do podejmowania aktywności.
Projekty zgłoszone do tej edycji dotyczyły bardzo różnych obszarów, a zaproponowane przez młodzież aktywności uwzględniały szeroki wachlarz metod działania. Wśród tegorocznych laureatów znalazły się m.in.: Powiatowy Zespół Szkół i Placówek Specjalnych w Bolesławcu – „Międzypokoleniowe spotkania ze sztuką pod hasłem: Kultura jest jak kwiat – zadbasz o nią wygra świat” (grant w wysokości 15 tys. zł); Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Słabosłyszących w Szczecinie – „Integracyjny rejs na Kwadrat” (10 tys. zł); I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Mysłowicach – „Robaczki Pożeracze Smutków – akcja wzmacniania zdrowia psychicznego młodzieży” (5 tys. zł).
Nasz projekt dotyczy zdrowia psychicznego młodzieży. Chcemy poprzez zajęcia z rękodziełem nauczyć uczniów efektywnych sposobów relaksu i radzenia sobie ze stresem. Szydełkowanie i szycie poprawia samopoczucie i daje szansę na integrację z kolegami i koleżankami. W ten sposób rozwijamy też swoją kreatywność. To na pewno przyda nam się w przyszłości i pomoże w radzeniu sobie z życiowymi wyzwaniami – mówią uczennice z Mysłowic.
Ich projekt poprzez szycie maskotek ma pokazać sprawczą moc zaangażowania i pomóc w ochronie przed kryzysami psychicznymi. W Bolesławcu nauczyciele wspierali swoich podopiecznych, osoby o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej i w spektrum autyzmu, w przygotowaniu projektu kulturalnego realizującego pasje i zainteresowania młodych ludzi. Dzięki zakupowi niezbędnego wyposażenia będą mogli wspólnie mobilizować ich do działania i przeciwdziałać szkolnej nudzie.
Uczniowie z niepełnosprawnościami, tak jak wszyscy uczniowie, mają potencjał wpływania na otaczającą rzeczywistość w różnorodny sposób. Mogą wykorzystywać swoje umiejętności artystyczne, aby wyrazić siebie i dzielić się swoimi perspektywami, jednocześnie edukując innych na temat różnorodności i akceptacji. Warto promować inkluzję, zrozumienie oraz szacunek dla różnorodności, aby uczniowie z niepełnosprawnościami mogli pełnić aktywną rolę w swoim środowisku edukacyjnym oraz lokalnym. Osoby z niepełnosprawnościami osiągając sukcesy mogą stać się inspiracją dla innych. Ich wrażliwość jest cennym źródłem wiedzy i może przyczynić się do budowy bardziej sprawiedliwego, otwartego społeczeństwa – zauważają nauczyciele z Bolesławca.
Ich nauczyciele wyrażają nadzieję, że wspólna aktywność pokaże, że wybrany cel można osiągnąć mimo różnych przeszkód oraz chwilowej utraty energii życiowej i zapału do aktywnego spędzania czasu poza szkołą. Chcielibyśmy zarazić te osoby naszą pasją i przekonać, że wspólnie można pokonać wszelkie przeciwności – podkreślają.