O tym rozmawia się najczęściej w zależności od kraju

Platforma do nauki języków Preply przeprowadziła analizę słownictwa, tweetów i wyszukiwania w Google, obejmującą 16 języków i wyłoniła najbardziej interesujące obszary dla różnych kultur. Które języki najlepiej wyrażają konkretne emocje lub tematy, a kto najczęściej rozmawia o jedzeniu? I jakie słownictwo uważane jest za najbardziej „stylowe”. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
Print
kartki ze słowami w języku obcym

Polacy swobodniejsi od Włochów

Wielu z nas myśląc o kulturze, której przedstawiciele są zawsze radośni i nie martwią się o jutro, wytypowałoby Włochów lub Hiszpanów. Badanie Preply ujawniło jednak, że języki europejskie, które odzwierciedlają bardziej swobodne podejście do życia to: polski, norweski i – stereotypowo – hiszpański. 

Język polski zajmuje również drugie miejsce pod względem zainteresowania modą, co przekłada się na o 54% więcej polskich wyszukiwań w kategorii haseł związanych z modą, w porównaniu z ogólnoeuropejską średnią. Język francuski natomiast, kojarzony z modnym Paryżem, zajmuje dopiero 6. miejsce w tej kategorii.

Język, którego Polacy używają w sieci, wskazuje za to, że w dość chłodny sposób i niezbyt często wyrażamy swoje uczucia – nasz rodzimy język zajmuje 11. miejsce w rankingu zainteresowania tematem miłości wśród 16 analizowanych języków.

Portugalski najbardziej sentymentalnym językiem

Język portugalski wyróżnia się na tle konkurencji jako posiadający ogromną liczbę słów związanych z miłością (277 synonimów słowa miłość) oraz imponującą liczbę tweetów i wyszukiwań w Google na jej temat.

Drugie miejsce zajmuje (ku zaskoczeniu) język niemiecki plasując się na 4. miejscu względem liczby wpisów na temat miłości na Twitterze. Może się pochwalić także największą liczbą synonimów pieszczotliwych zwrotów do ukochanych (289) spośród wszystkich badanych języków. Niektóre z tych określeń mogą być nieco osobliwe, jak „mały ślimak” czy „żelek”.

Angielski wyprzedza słynący z namiętności język włoski i zajmuje trzecie miejsce w rankingu. Choć powściągliwi Brytyjczycy plasują się na 9. miejscu pod względem liczby wyszukiwań tematów związanych z miłością, tweety w języku angielskim najczęściej dotyczą miłości i nic dziwnego, że to w tym języku powstały jedne z najbardziej znanych miłosnych wierszy na świecie. Język angielski plasuje się także na trzeciej pozycji, jeżeli chodzi o bogactwo słownych zasobów, umożliwiających wyrażanie miłości.

Ciekawostką jest, że ten sam ranking przedstawia się bardzo podobnie, jeśli chodzi o słownictwo związane z rodziną. Portugalski zajmuje pierwsze miejsce w tej kategorii razem z francuskim (który plasuje się na 6. miejscu pod względem języków miłości), a trzecie miejsce zajmuje angielski.

W związku z tym pojawia się pytanie, jakie języki znalazły się na końcu rankingu? Problemy z wyrażaniem uczuć mogą pojawić się w komunikacji językiem węgierskim, fińskim i szwedzkim, natomiast językami najmniej związanymi z rodziną są czeski, szwedzki i fiński.

Jezyki milosci
Fot. Preply
Fot. Preply

Język w biznesie: technologia, praca, edukacja i Niderlandy

Preply przeanalizowało, które kraje mają najbardziej zróżnicowane słownictwo dotyczące pracy oraz twittują i wyszukują najwięcej związanych z nią tematów. Okazało się, że język niderlandzki jest najbardziej skoncentrowany na biznesie i odznacza się na tle pozostałych, szczególnie względem ilości wyszukiwań w Google. W tym języku zarejestrowano o 75% więcej wyszukiwań dotyczących pracy niż wynosi przeciętny wynik w Europie. Bezpośrednio po nim w rankingu znajdują się język angielski i duński.

Włoski, angielski i rumuński wyróżniają się najbardziej pod względem technologicznym. Pierwsze dwa zajmują wysokie miejsca co do ilości tweetów o technologii, natomiast rumuński wykazuje duże zainteresowanie tym tematem w Google. Rejestruje on aż o 84% większe zainteresowanie niż średnia europejska.

Miłość do sportu ponad językami

Oprócz pracy języki mogą również odzwierciedlać nasze zainteresowania i to, co lubimy robić w naszym wolnym czasie. Tym, co łączy wszystkie europejskie kultury, jest miłość do sportu. Najbardziej sportowymi językami są portugalski, niemiecki i duński, podczas gdy Finowie, Grecy i Szwedzi wydają się mniej rozmawiać na ten temat.

Najmodniejsze języki (te związane z branżą modową) to nie francuski ani włoski. Pierwsze miejsce w rankingu zajmuje znajomy dla Hugo Bossa język niemiecki. Niemcy kojarzą się ze znanymi markami jak Adidas,, projektantami takimi jak Karl Lagerfeld i modelką Heidi Klum. Język niemiecki rejestruje ponad 249 różnych sposobów na opisanie stylu. Zaraz po Niemcach w rankingu zainteresowania modą znajdujemy się właśnie Polacy.

Mówi się, że obraz wart jest tysiąca słów, dlatego wyrażenie zainteresowania i opinii na temat sztuki może być dużym wyzwaniem dla użytkowników języka. Najbardziej artystycznymi językami są portugalski, holenderski i angielski, a na końcu w tej kategorii znajdują się węgierski, grecki i polski.

Wędrówki: przyroda i podróże w różnych językach

Które języki oferują najbogatsze słownictwo związane z przygodami? Angielski, portugalski i włoski wykazują największe zainteresowanie wakacjami i podróżami, w przeciwieństwie do fińskiego, czeskiego i rumuńskiego.  

Najbardziej „zielonymi” językami są francuski, holenderski i duński, ponieważ najlepiej opisują naturę, podczas gdy węgierski, grecki i czeski przejawiają najmniejsze zainteresowanie przyrodą.

Języki ewoluują na przestrzeni lat, aby dobrze odzwierciedlać potrzeby i cechy ich użytkowników. Poznanie ich złożoności, różnic i czasem zaskakujących podobieństw to jeden z aspektów, które sprawiają, że nauka języków jest tak przyjemna.

Metodologia:

Preply przeanalizowało trzy wskaźniki: różnorodność słów w danym języku dla każdego tematu, liczbę tweetów na dany temat w danym języku oraz liczbę wyszukiwań w Google na dany temat w danym języku. W badaniu wykorzystano też takie źródła jak Google Trendsnarzędzia monitorujące media Roxhill i Brand 24oraz słowniki synonimów online dla każdego języka.

Preply
Preply to internetowa platforma nauki języków, łącząca korepetytorów z setkami tysięcy uczniów w 180 krajach na całym świecie. Ponad 35 000 korepetytorów uczy ponad 50 języków, korzystając z algorytmu uczenia maszynowego, który rekomenduje najlepszych korepetytorów dla każdego ucznia. Powstała w Stanach Zjednoczonych w 2012 roku za sprawą trzech ukraińskich założycieli Kirilla Bigaia, Serge’a Lukyanova i Dmytro Voloshyna, Preply rozrosła się z 3-osobowego zespołu do firmy zatrudniającej prawie 500 pracowników 60 różnych narodowości. Z biurami w Barcelonie, Nowym Jorku i Kijowie, pracownicy pracują w 30 krajach w Europie, USA, Afryce, Azji i Ameryce Łacińskiej.

Źródło:

Preply