Wśród głównych zagrożeń związanych z AI Polacy wymieniają: utratę prywatności (60,5%), wzrost bezrobocia (40,1%) i zwiększoną liczbę cyberataków (37,7%). Ale upatrują też w AI poprawy komfortu życia (34%), lepszej personalizacji produktów i usług (30,3%) i wzrostu poziomu cyberbezpieczeństwa (33%)*.
Sztuczna inteligencja (AI – ang. artificial intelligence) jest już częścią codziennego życia. Odgrywa ważną rolę choćby w funkcjonowaniu mediów społecznościowych, serwisów streamingowych, translatorów. Coraz bardziej przydatna staje się zatem wiedza o tym, gdzie i jak działa, jakie konsekwencje powoduje i może powodować, a także jakie decyzje możemy podejmować np. jako użytkownicy social mediów, aby zadbać o swój dobrostan i dobór treści, które są nam wyświetlane.
Fundacja Orange w rozwoju wiedzy na ten temat wesprze nauczycieli i nauczycielki szkół podstawowych. Właśnie startuje z projektem pod nazwą #BurzaMózgów. Jest to kurs e-learningowy o tym, jak działa sztuczna inteligencja i jak wpływać może na ludzi.
– Projekt ten kierujemy do nauczycielek i nauczycieli, aby wspierać ich w kształtowaniu krytycznego podejścia do świata cyfrowego. Są oni nie tylko jedną z najważniejszych grup w systemie edukacji, ale też „sercem całego społecznego krwiobiegu”. Ich kompetencje, świadomość nowoczesnych zjawisk, poczucie pewności, podmiotowości i ogólny dobrostan są niezbędne dla tworzenia lepszej szkoły i wzmacniania społecznego zaufania – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.
– Jak większość dynamicznie rozwijających się technologii, sztuczna inteligencja ma wpływ na społeczeństwo, nawet jeśli nie wszyscy z niej korzystają lub nie mają świadomości, że towarzyszy ich aktywnościom. Wiedza o niej i o tym, jakie niesie możliwości i zagrożenia, to ważny element edukacji i higieny cyfrowej. To też szansa na lepsze rozumienie świata. – powiedział dr Tomasz Rożek, dziennikarz, popularyzator nauki, założyciel Fundacji „Nauka.To Lubię” na inauguracji projektu #BurzaMózgów.
Kurs Fundacji Orange pokazuje zastosowania AI, tłumaczy zjawiska i mechanizmy, w których uczestniczymy, kiedy korzystamy z różnych narzędzi cyfrowych. Zagadnienia prezentuje od bardziej społecznej niż technologicznej strony. Aby wziąć w nim udział, nie trzeba mieć technologicznych umiejętności. Mogą realizować go nauczycielki i nauczyciele wszystkich przedmiotów, szczególnie ci, którzy rozmowy o bezpieczeństwie w internecie i higienie cyfrowej wplatają w zajęcia z młodzieżą. Współorganizatorem projektu jest LOFI Robot.
Kurs ma przyjazną i przystępną formułę, zagadnienia tłumaczone są prostym językiem w krótkich filmach, pogrupowanych w 7 bloków tematycznych. Forma online pozwala na realizowanie kolejnych kroków w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. Nauczyciele, którzy przejdą cykl szkoleniowy, otrzymają zaświadczenie Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl. Mogą też wykorzystać gotowe materiały – scenariusze zajęć i pomysły na ćwiczenia, aby rozmawiać z uczniami o sztucznej inteligencji i pobudzić młodzież do refleksji, uważności i krytycznego myślenia o środowisku cyfrowym. Zapisy do pierwszej edycji #BurzyMózgów trwają do 18 grudnia br. Aby się zgłosić, wystarczy założyć konto na: www.burzamozgow.com Kurs ruszy w styczniu 2023.
Razem z zapisami do projektu, rusza kampania edukacyjna Fundacji i LOFI pod hasłem „To nie przypadek, że…”, która zwraca uwagę na to, w jak wielu aspektach codziennego życia jest już obecna sztuczna inteligencja. Pokazując konkretne przykłady jej zastosowania, kampania zachęca do poszerzania wiedzy i refleksji nad swoją relacją z technologiami.
—–
*Źródło: NASK – Państwowy Instytut Badawczy, Raport: „Sztuczna Inteligencja w społeczeństwie i gospodarce” (2019); https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/2594,Sztuczna-inteligencja-w-oczach-Polakow-raport-z-badan-spolecznych.html [data dostępu: 17.11.2022 r.]
LOFI Robot Sp. z o.o. to firma z branży Ed-Tech powstała w 2015r. w Gdańsku, specjalizująca się w tworzeniu narzędzi edukacyjnych związanych z nauką programowania i kreatywnego wykorzystywania technologii cyfrowych zgodnie z ideą metodologii STEAM (Science, Technology, Engeneering, Art, Math). Głównym produktem LOFI jest edukacyjny system do konstruowania robotów oparty o unikatowy system drewnianych części konstrukcyjnych i elektroniczne technologie Open Source. Te zestawy wykorzystywane są w setkach szkół w Polsce i poza jej granicami.