Odrobina magii, czy nieuczciwe zachowanie rodzica?
Znaczna część współczesnych rodziców stawia na wychowanie oparte na szacunku i zrozumieniu dla dziecka i jego potrzeb. Do lamusa odeszły już hasła typu “dzieci i ryby głosu nie mają”. Pokolenie dzisiejszych dorosłych jak żadne wcześniejsze rozumie rolę emocji, a także edukuje się w temacie rozwoju człowieka i jego psychiki. Niektórzy wspominają, że poznanie prawdy o Mikołaju było dla nich dużym szokiem i podkopało zaufanie do rodziców.
“Wiem, że Mikołaj nie istnieje” – co dalej?
O tym, że Święty z brodą nie istnieje dowiadujemy się w różny sposób, jednak zazwyczaj nie uzyskujemy tej wiedzy od rodziców. Jak opiekun powinien zareagować w sytuacji, kiedy dziecko informuje, że poznało prawdę?
A jeśli nie decydujemy się na historię o Mikołaju?
Głównym argumentem zwolenników historii o Świętym Mikołaju jest fakt, że dodaje ona dzieciństwu nieco tajemniczości i zachwytu, za którymi tęsknimy w dorosłym życiu. Niektórym rodzicom udaje się jednak “magia bez magii”, czyli wprowadzenie niezwykłego klimatu z zachowaniem pełnej szczerości wobec dziecka. Okazuje się więc, że nawet jeśli czujemy, że opowiadanie dzieciom historii o Mikołaju nie jest rozwiązaniem, które pasuje do naszego stylu rodzicielstwa, nie musimy rezygnować z zabawy.
– Świadomość dziecka, że Mikołaj nie istnieje nie oznacza, że nie możemy brać udziału w tej zabawie. Z pewnością zetknie się ono z jego postacią w przedszkolu, szkole lub gdy jeden z członków rodziny przebierze się za znanego starca z brodą. Tak, jak podczas zabawy dziecko ma świadomość, że kucyki którymi się bawi wcale nie latają, a umożliwia im to jedynie jego wyobraźnia, tak samo znajomość prawdy nie sprawia, że zabawa w Mikołaja przestaje mieć sens. Zdecydowanie jest to opcja dla rodziców, którzy nie chcą kłamać, ale jednocześnie obawiają się, że przez brak tego mitu ich dzieci stracą coś ważnego w swoim dzieciństwie – wyjaśnia Dominika Słowikowska.
Dominika Słowikowska — psycholog, coach, certyfikowana edukatorka Pozytywnej Dyscypliny, autorka bloga Pomogę Ci Mamo, ekspertka marki Coccodrillo.