Napoje „zero” – jakie są naprawdę? Wady i zalety

Napoje zero zrobiły furorę już kilka lat temu, gdy zaczęły być promowane jako zdrowy zamiennik słodzonych napojów gazowanych. Jednak jak wskazują badania, takie napoje obok zalet, mają także wady, które mogą nieść ze sobą poważne zagrożenie dla zdrowia.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
Print

Cukier jest nieodłączna częścią naszego życia. Znajduje się zarówno w żywności, jak i napojach. Jako że w dzisiejszych czasach coraz głośniej mówi się o zdrowym odżywianiu i patrzeniu na składy produktów, jednym z tematów jest właśnie wpływ cukru na nasze zdrowie. Według zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dzienna dawka cukru nie powinna przekraczać 25 g. Niestety, dla wielu jest to granica, którą łatwo można przekroczyć. Średnia zawartość cukru w półlitrowej butelce popularnych napojów gazowanych to około 50 gramów. Dużo cukru znajduje się też w sokach owocowych, nawet w tych w stu procentach naturalnych. Szklanka soku pomarańczowego to 28 gramów cukru a winogronowego – aż 48!

Jednym ze sposobów uporania się z tym problemem jest zastąpienie napojów produktami typu „zero”, czyli bez dodatków cukru. Na etykietach takich napojów możemy dowiedzieć się, że nie zawierają one kalorii i są całkowicie pozbawione cukru. Już w tym momencie możemy uznać to za jedną z zalet napojów zero. Z wyników badań opublikowanych przez National Center for Biotechnology Information wynika, że zastąpienie słodzonych napojów produktami zero może spowodować utratę wagi.

Warto zaznaczyć, że plusem picia napojów zero może być też ich smak, który niewiele różni się od smaku napojów posiadających cukier. Taki efekt uzyskuje się dzięki słodzikom, które zamieszcza się w roli zamienników. Do jednych z najpopularniejszych słodzików zalicza się sacharynę, aspartam i sukralozę. Jednak jak wynika z badań National Center for Biotechnology Information korzystanie ze słodzików niesie za sobą kilka skutków ubocznych, które powinny dać nam do myślenia.

Jedną z wad napojów zero, które zawierają jeden ze słodzików jest to, że choć same nie zawierają cukru, to zwiększają nasz apetyt. Jest to zła informacja dla tych, którzy traktują napoje zero jako dietetyczną alternatywę dla napojów słodzonych cukrem. Z analiz wynika, że sztucznie słodzone napoje mogą potęgować poczucie głodu oraz pragnienie cukru, więc zamiast ujarzmić „cukrowego potwora” tylko go rozjuszymy. Kiedy pijemy napój zero przyzwyczajamy nasze kubki smakowe do smaku słodszego niż cukier, co z kolei w dalszej perspektywie może wiązać się z przesładzaniem jedzenia, przejadaniem i w konsekwencji przybieraniem na wadze.

Okazuje się również, że napoje zero niekoniecznie są odpowiednią alternatywą dla cukrzyków. Sztuczne słodziki bowiem wpływają negatywnie na pracę bakterii jelitowych i w konsekwencji na regulację poziomu glukozy we krwi. To bardzo zła wiadomość nie tylko dla osób zmagających się z cukrzycą, ale też dla zdrowych. Jak przyznał dr Gerard Mullin, profesor medycyny na uniwersytecie Johns Hopkins w USA, w jednym z badań zaobserwowano, jak sztuczne słodziki niszczą mikrobiom, zaburzając równowagę bakterii jelitowych u zdrowych uczestników badania, zwiększając ryzyko zachorowania na otyłość, choroby układu krążenia i cukrzycę. W tym badaniu bakterie jelitowe uczestników zaczęły wykazywać słabszą kontrolę poziomu cukru we krwi już po pięciu dniach od spożycia sztucznego słodzika. W innym badaniu przeprowadzonym w Europie naukowcy odkryli, że regularne spożywanie sztucznych słodzików zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, niezależnie od innych czynników ryzyka.

W mojej rodzinie i wśród znajomych mam wiele osób chorujących na cukrzycę. W związku z tym postanowiłam pochylić się nad tym problemem i pomóc im w tej nierównej walce. Dlatego zdecydowałam się na stworzenie stuprocentowych naparów w wygodnej butelce z recyklingu– mówi Monika Kowal, współwłaścicielka i prezeska SOTI Natural.

Produkty SOTI Natural są pozbawione cukrów i słodzików, nie zawierają także fruktozy. Specjalny proces parzenia na zimno z kolei powoduje, że ze składników wydobywane są najzdrowsze składniki.

Napoje SOTI Natural nie tylko są alternatywą dla napojów zero, ale też mają szereg korzyści zdrowotnych, takie jak wysoka zawartość antyoksydantów, pomoc w regulacji poziomu cukru, czy niwelowanie negatywnych skutków przyjmowania insuliny – dodaje Monika Kowal.

Napoje SOTI dostępne są w pięciu smakach, Pearl Jasmin Tea, Lemongrass Mint Tea, Black Lemon Tea, Pure Yerba Mate i Gyokuro Green Tea. Wszystkie są produkowane z naturalnych składników, bez dodatków cukru ani słodzików oraz pakowane są w butelki pochodzące z recyklingu z certyfikatem BPA free.

SOTI Natural
Marka SOTI Natural powstała po to, by tworzyć napoje, jakich oczekują świadomi, nowocześni konsumenci. Są to stuprocentowe napary tworzone wyłącznie z organicznych składników, bez dodatku cukru czy sztucznych słodzików. Unikalna metoda parzenia według 15 parametrów powoduje, że napoje SOTI Natural zachowują naturalny smak, skład i wyjątkowe walory zdrowotne. Opakowania zaś wytwarzane są z surowca z recyklingu, który dodatkowo posiada certyfikat BPA free.

Źródło:

SOTI Natural