Lista 50. najpopularniejszych westernów w historii

To zestawienie zbiera 50 tytułów, które najczęściej wracają w kanonach krytyków i pamięci widzów, a w nowszych dekadach także potwierdzały popularność wynikami kasowymi i obecnością w kulturze. Kolejność jest chronologiczna – pozwala zobaczyć, jak western przechodził od mitu, przez rewizje, po współczesne neo-westerny.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
Print
Czterech kowbojów na koniach jedzie główną ulicą miasteczka Dzikiego Zachodu o zachodzie słońca; szeroki, barwny kadr jak z okładki ekskluzywnego magazynu.

Jak rozumiemy „najpopularniejsze”?

W tym artykule „najpopularniejsze” oznacza tytuły, które łączą rozpoznawalność, trwałą obecność w prestiżowych listach i/lub sukces frekwencyjny. Western to żywy gatunek: obok klasyki pojawiają się spaghetti, anty- i neo-westerny. Właśnie ta różnorodność najlepiej pokazuje jego długie życie.

Polskie tytuły – ważna informacja dla czytelnika

Poniżej podajemy polskie nazwy tylko wtedy, gdy faktycznie funkcjonowały w dystrybucji kinowej/telewizyjnej lub w powszechnym obiegu. Gdy nie istniał ugruntowany tytuł polski, pozostawiamy oryginał – bez własnych przekładów.


  1. Dyliżans (1939) – klasyk, który wyniósł gatunek do mainstreamu.

  2. The Ox-Bow Incident (1943) – moralitet o przemocy tłumu.

  3. My Darling Clementine (1946) – elegijna legenda O.K. Corral.

  4. Red River (1948) – epicki spęd bydła i konflikt pokoleń.

  5. Rewolwerowiec (1950) – The Gunfighter; sława z bronią to przekleństwo.

  6. Winchester ’73 (1950) – karabin jako oś wielu losów.

  7. W samo południe (1952) – samotna odwaga kontra obojętność.

  8. Jeździec znikąd (1953) – Shane; inicjacja i mit bohatera.

  9. Johnny Guitar (1954) – barwny, psychologiczny odwrót od schematu.

  10. Poszukiwacze (1956) – obsesja, zemsta i bezkres Monument Valley.

  11. 15:10 do Yumy (1957) – oryginał o obowiązku i pokusie.

  12. Wielki kraj (1958) – honor ważniejszy niż przemoc.

  13. Rio Bravo (1959) – kameralne oblężenie i legendarna chemia postaci.

  14. Siedmiu wspaniałych (1960) – hollywoodzka legenda odwagi i solidarności.

  15. Człowiek, który zabił Liberty Valance’a (1962) – gdy legenda staje się faktem…

  16. Za garść dolarów (1964) – start spaghetti i bezimiennego antybohatera.

  17. Cat Ballou (1965) – komediowy pastisz z muzycznym sznytem.

  18. Za kilka dolarów więcej (1965) – pojedynek łowców nagród.

  19. Dobry, zły i brzydki (1966) – kulminacja stylu Leone.

  20. Profesjonaliści (1966) – zespół na granicy prawa i etyki.

  21. Pewnego razu na Dzikim Zachodzie (1968) – operowa elegia końca epoki.

  22. Wielka cisza (1968) – śnieżny antywestern z pamiętnym finałem.

  23. Butch Cassidy i Sundance Kid (1969) – urok duetu i melancholia zmierzchu.

  24. Prawdziwe męstwo (1969) – dojrzewanie, sprawiedliwość, cierpliwość.

  25. Dzika banda (1969) – brutalny przełom i realizm przemocy.

  26. McCabe i pani Miller (1971) – oniryczna ballada o kapitalizmie na rubieżach.

  27. Mściciel (1973) – High Plains Drifter; metafizyczna przypowieść.

  28. Pat Garrett i Billy Kid (1973) – elegia przyjaźni i zdrady.

  29. Płonące siodła (1974) – bezczelna satyra rozbrajająca klisze.

  30. Wyjęty spod prawa Josey Wales (1976) – wolność kontra opresja.

  31. Rewolwerowiec (1976) – The Shootist; godne pożegnanie legendy.

  32. Jeździec znikąd (1985) – Pale Rider; powrót ducha klasyki.

  33. Silverado (1985) – energetyczne odświeżenie schematów.

  34. Młode strzelby (1988) – mit Billy’ego Kida dla nowej widowni.

  35. Tańczący z wilkami (1990) – spotkanie kultur i natura prerii.

  36. Bez przebaczenia (1992) – dekonstrukcja bohaterstwa i przemocy.

  37. Tombstone (1993) – widowiskowa legenda Earpa; cytaty-ikony.

  38. Truposz (1995) – poetycki western drogi.

  39. Bezprawie (2003) – Open Range; obrona wspólnoty i zasad.

  40. Propozycja (2005) – australijskie, surowe pogranicze.

  41. Zabójstwo Jesse’ego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda (2007) – liryczna zdrada mitu.

  42. 3:10 do Yumy (2007) – znakomity, intensywny remake.

  43. Prawdziwe męstwo (2010) – wierniejsze literaturze spojrzenie braci Coen.

  44. Szlak Meeksa (2010) – survival pionierów i ciężar decyzji.

  45. Django (2012) – popkulturowy fenomen i powrót „spaghetti-energii”.

  46. Zjawa (2015) – brutalny „frontier” i wola przetrwania.

  47. Nienawistna ósemka (2015) – klaustrofobiczny teatr podejrzeń.

  48. Jeździec (2017) – czuła opowieść o tożsamości kowboja dziś.

  49. Ballada o Busterze Scruggsie (2018) – sześć nowel o micie i śmierci.

  50. Psie pazury (2021) – psychologiczny western o dominacji i lęku.


Dublujące się polskie tytuły – na co zwrócić uwagę?

  • „Jeździec znikąd” występuje przy dwóch różnych filmach: Shane (1953) i Pale Rider (1985). Oba były w Polsce rozpowszechniane pod tą nazwą – to historycznie poprawne.

  • „Rewolwerowiec” dotyczy zarówno The Gunfighter (1950), jak i The Shootist (1976). To nie pomyłka, lecz uwarunkowanie dystrybucyjne.

  • W przypadku filmu o przewozie skazańca do Yumy funkcjonują dwie wersje: „15:10 do Yumy” dla oryginału z 1957 roku i „3:10 do Yumy” dla remake’u z 2007 roku. Obie formy są właściwe w swoich kontekstach.

  • Część klasyków (np. The Ox-Bow Incident, My Darling Clementine, Red River, Winchester ’73, Johnny Guitar, Rio Bravo, Silverado, Tombstone) od lat funkcjonuje w Polsce pod tytułami oryginalnymi – dlatego nie podajemy własnych przekładów.

Jak korzystać z listy

Ta pięćdziesiątka to mapa po gatunku: możesz iść chronologicznie, tropić wątki (np. „mit a rewizja”), albo zestawiać oryginały z remake’ami. Jeśli zależy Ci na „czystej” popularności kasowej czy średnich ocen – łatwo z tej bazy ułożyć alternatywne TOP-y według jednej, konkretnej miary.

Podsumowanie

Western przetrwał, bo zmieniał się wraz z widzem – od heroicznego mitu, przez gorzkie rozliczenia, po współczesną psychologię i arthouse. Lista łączy najgłośniejsze tytuły wielu epok i pokazuje, że Dziki Zachód to nie tylko rewolwer i kapelusz, ale uniwersalne opowieści o wolności, lojalności, winie i odkupieniu. Jeśli zaczynasz przygodę z gatunkiem, to dobry kompas; jeśli wracasz po latach – świetna przypominajka, co naprawdę zapisało się w zbiorowej wyobraźni.

Co definiuje klasyczny western i za co kochają go widzowie?
Ikoniczne plenery, konflikt prawa z bezprawiem, bohater w drodze i proste, ale silne kody moralne. Western łączy przygodę z mitem narodzin nowego ładu – stąd jego ponadczasowy urok.
Czym różni się neo-western od klasyki gatunku?
Neo-western przenosi motywy na współczesność: mniej patosu, więcej ambiwalencji bohaterów, tematy społeczne i surowsza estetyka. Zamiast rewolwerów – często prawo, finanse, granice i samotność w nowym świecie.
Od czego zacząć przygodę z westernami, jeśli dopiero startuję?
Wybierz miks: jeden klasyk złotej ery, jeden spaghetti-western i jeden neo-western. Taki przegląd pokaże ewolucję stylu, muzyki i narracji – łatwiej odkryjesz, które oblicze gatunku najbardziej Ci leży.

Źródło:

all4mom, fot. AI