1. Track & Field (Konami, 1983)
Legendarny automat arcade, w którym zawodnicy rywalizują w sześciu lekkoatletycznych konkurencjach. Proste „młócenie” przycisków na padzie to klasyka gatunku „button-mash”.
2. Punch-Out!! (Nintendo, 1987)
Bijatyka sportowa dla NES-a z Little Maciem w roli głównej. Każdy rywal (Glass Joe, Bald Bull) miał własny wzorzec ciosów, co czyniło pojedynki wymagającymi i zabawnymi.
3. Double Dribble (Capcom, 1986)
Pierwsza koszykarska odsłona na automatach i NES-a. Widowiskowe wsady i rzuty zza łuku urozmaicone krótkimi komentarzami sprawiały, że gra biła rekordy popularności.
4. Blades of Steel (Konami, 1987)
Hokej na lodzie w stylu arcade z widowiskowymi bójkami w czasie face-off. Dwukanałowa ścieżka dźwiękowa i dynamiczna rozgrywka przeszły do historii.
5. FIFA International Soccer (EA, 1993)
Początek globalnej serii FIFA na 16-bitowe konsole. Choć prymitywna według dzisiejszych standardów, wprowadziła licencje drużyn i intuicyjny sterownik.
6. Sensible Soccer (Sensible Software, 1992)
Top-downowa piłka nożna z uproszczoną grafiką, ale znakomitym feelingiem sterowania. Jedna z najbardziej wciągających gier dzięki błyskawicznym meczom i zabawnym ciosom specjalnym.
7. NBA Jam (Midway, 1993)
Koszykówka z absurdalnymi wsadami „on fire” i hasłem „He’s heating up!”. Dwuosobowe pojedynki na automatach zyskały kultowy status dzięki dynamicznej rozgrywce i efektownym animacjom.
8. Madden NFL ‘94 (EA, 1993)
Przełomowy symulator futbolu amerykańskiego z licencjami zespołów NFL, realistycznymi statystykami i trybem sezonu, który z czasem stał się synonimem gatunku.
9. Virtua Striker (Sega, 1994)
Pierwsza w pełni trójwymiarowa piłka nożna w automatach arcade. Wyłaniająca się wirtualna kamera i realistyczny ruch zawodników zwiastowały nadejście ery gier 3D.
10. Sensible World of Soccer (Sensible Software, 1994)
Rozwinięcie Sensible Soccer o pełny menedżer drużyny, tysiące licencjonowanych zawodników i możliwość grania sezonów ligowych – tytuł-kamień milowy dla fanów strategii.
11. FIFA 97 (EA, 1996)
Wprowadziła efekty motion capture i technologię Virtual Stadium, przyczyniając się do dalszego wzrostu realizmu serii, mimo że grafika wciąż była 2D.
12. NHL ’94 (EA, 1993)
Najpopularniejsza odsłona hokeja na PC i konsolach, z intuicyjnym sterowaniem i trybem sezonu. Bitki podczas meczu stały się jej znakiem rozpoznawczym.
13. Tony Hawk’s Pro Skater (Neversoft/Activision, 1999)
Choć to dyscyplina pozasportowa, kultowa jazda na deskorolce z przerysowanymi trikami i prostym, ale satysfakcjonującym sterowaniem zrewolucjonizowała gry ekstremalne.
14. FIFA 2002 (EA, 2001)
Pierwsza gra w serii z trybem karmienia medialnego i rozwiniętym edytorem drużyn. Wraz z nią pojawiła się słynna ścieżka dźwiękowa, a meczowe animacje zyskały płynność.
15. Virtua Tennis (Sega, 1999)
Arcadowy tenis z wyrazistymi postaciami i prostą mechaniką przycisk-direkcja. Tryb World Circuit pozwalał na rozwijanie umiejętności i udział w rozgrywkach pokazowych.
16. Madden NFL 2005 (EA, 2004)
Najlepiej oceniana odsłona serii, wprowadzająca tryb Owner Mode i realistyczny silnik fizyczny, co uczyniło rozgrywkę bardziej taktyczną i wciągającą.
17. FIFA 10 (EA, 2009)
Synchronizacja ruchu piłki z animacjami graczy i ulepszony silnik meczowy Impact Engine. Dzięki temu gra zyskała wyjątkowo naturalne zderzenia i płynność rozgrywki.
18. NBA 2K10 (2K Sports, 2009)
Pierwsza w serii z pełnym wsparciem trybu MyPlayer i zaawansowanym silnikiem graficznym, który wiernie odwzorowywał gwiazdy NBA i stadiony.
19. Wii Sports (Nintendo, 2006)
Pakiet pięciu prostych sportów (tenis, rzut bowlingowy, etc.) wykorzystujący Wii Remote. Stał się fenomenem casual gaming i bestsellerem na konsolę Nintendo.
20. FIFA Street 2 (EA, 2006)
Pierwsza luźniejsza odsłona futbolu ulicznego z dynamicznym sterowaniem trikami, kolorowymi postaciami i rozgrywkami w nietypowych lokalizacjach.
Podsumowanie
Gry sportowe od lat 80. do 2010 ewoluowały od prostych zręcznościówek w salonach arcade do rozbudowanych symulatorów z licencjami i zaawansowaną grafiką 3D. Na liście znalazły się zarówno tytuły, które definiowały gatunek („Track & Field”, Punch-Out!!), jak i takie, które przełamywały schematy („Wii Sports”) lub wprowadzały nową jakość wizualną („Virtua Striker”). Choć zmieniły się sterowanie, silniki fizyczne i oprawa graficzna, jedno pozostało niezmienne: radość rywalizacji i frajda z uprawiania sportu przed ekranem. Te 20 klasycznych gier to doskonały punkt wyjścia dla każdego, kto chce poczuć smak cyfrowej historii sportu.