Kwiecień miesiącem świadomości autyzmu. Lidl Polska w trosce o osoby ze spektrum autyzmu oraz ich bliskich

Co roku, 2 kwietnia przypada ustanowiony przez ONZ Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, jednak cały kwiecień jest uważany za tzw. „niebieski miesiąc”, podczas którego wiele uwagi poświęca się propagowaniu kompleksowej wiedzy na temat autyzmu. Lidl Polska, jako wrażliwa i odpowiedzialna społecznie firma, już od czterech lat zapewnia we wszystkich swoich sklepach na terenie Polski „Ciche godziny” – rozwiązanie zwiększające komfort osób ze spektrum oraz ich rodzin.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
Print

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) autyzm jest diagnozowany u 1 na 100 dzieci, co oznacza, że w Polsce żyje ok. 400 000 osób w spektrum autyzmu. Szacuje się, że w naszym kraju autystyczna społeczność liczy już ok. 3 mln osób. Tworzą ją osoby w spektrum, ich bliscy i opiekunowie. Kwiecień jest uznawany za Miesiąc Świadomości Autyzmu, w którym kładzie się duży nacisk na szerzenie wiedzy o tym, czym jest autyzm i co jako otoczenie możemy zrobić, by poprawić jakość życia osób w spektrum i ich rodzin.

Każdego dnia mierzymy się z licznymi bodźcami napływającymi do nas z otaczającego świata. Dla większości z nas bywają one nużące, ale nie stanowią poważnych barier w codziennym funkcjonowaniu. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku osób ze spektrum autyzmu, u których nawet kilkuminutowe przebywanie w hałasie, dużym natężeniu oświetlenia czy skupisku ludzi może wywołać silny stres, niepokój, rozdrażnienie. Z myślą o komforcie osób w spektrum oraz ich opiekunów, Lidl Polska zapewnia specjalne udogodnienia, tzw. „Ciche godziny”. W czasie „Cichych godzin” w piątki od 8:00 do 10:00 oraz soboty od 19:00 do 21:00 we wszystkich sklepach sieci Lidl Polska jest wyciszona muzyka oraz komunikaty głosowe. Dodatkowo klienci deklarujący, że są osobami ze spektrum autyzmu, są obsługiwani poza kolejnością w kasach pierwszeństwa.

W swojej codziennej działalności kierujemy się otwartością, empatią i wrażliwością społeczną. Naszym celem jest tworzenie przyjaznego otoczenia w sklepach, tak aby wszyscy nasi klienci czuli się komfortowo i swobodnie. Lidl Polska jako jedna z pierwszych sieci w Polsce wprowadziła we wszystkich swoich sklepach „Ciche godziny”, które stanowią odpowiedź dla potrzeb osób ze spektrum autyzmu, osób wysoko wrażliwych czy ceniących sobie spokój oraz ciszę. Aby nasze działania w jak największym stopniu odzwierciedlały oczekiwania klientów, na bieżąco współpracujemy z ekspertami Fundacji JiM, która działa na rzecz poprawy jakości życia osób neuroróżnorodnych oraz ich bliskich – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska.

– Cieszymy się, że coraz więcej partnerów przyłącza się do naszej akcji. „Ciche godziny” powstały z myślą o osobach w spektrum, ale też ich rodzinach i bliskich. Cztery lata temu sieć Lidl Polska jako jedna z pierwszych w kraju wdrożyła to rozwiązanie we wszystkich swoich obiektach, dając przykład, że działalność biznesowa może iść w parze z wprowadzaniem ułatwień dla klientów w spektrum autyzmu. Ponadto „Ciche godziny” udowadniają, że udogodnienia wprowadzane z myślą o osobach autystycznych są przyjazne dla każdego. Wspólne działania podjęte z partnerami takimi jak Lidl Polska pozwalają nam każdego dnia wypełniać naszą misję, pomagają w budowaniu świadomości społecznej na temat autyzmu i uwrażliwiają społeczeństwo na potrzeby osób neuroróżnorodnych podkreśla Tomasz Michałowicz, prezes Fundacji JiM

Działania podjęte przez sieć Lidl Polska docenia również Sylwia Szwed, wiceprezeska Fundacji Kosmos dla Dziewczynek i redaktorka naczelna fundacyjnego portalu wiedzy:

Kwiecień to miesiąc świadomości autyzmu. Bardzo cieszy nas to, że firma Lidl wprowadzając „Ciche godziny” adaptuje się do potrzeb osób neuroatypowych, które stanowią tak dużą część społeczeństwa i uwrażliwia otoczenie na ich obecność. Taka postawa jest ważnym elementem edukacyjnym i stanowi silny głos w debacie publicznej o tworzeniu systemu udogodnień dla osób w spektrum autyzmu oraz ich bliskich. Dla Fundacji Kosmos dla Dziewczynek jest to bardzo ważne. Już od kilku lat działamy aktywnie na rzecz dziewczynek neurotypowych i neuroatypowych. Zdajemy sobie sprawę, że dziewczynki w spektrum są zdecydowanie rzadziej diagnozowane niż chłopcy, i głęboko wierzymy, że każde działanie skierowane do osób neuroróżnorodnych realnie zmienia świat – mówi Sylwia Szwed, wiceprezeska Fundacji Kosmos dla Dziewczynek i redaktorka naczelna fundacyjnego portalu wiedzy.”

Lidl Polska
Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w 31 krajach funkcjonuje około 12 000 sklepów Lidl, a w Polsce około 800.

Źródło:

Lidl Polska