Już nie A+++. Czy znasz obowiązującą skalę klas energetycznych i wiesz, jak wpływa na Twój portfel?

Jak wynika z badania[1] zrealizowanego na zlecenie Whirlpool Corporation, jedynie 27% Polaków jest świadomych zmiany skali efektywności energetycznej. W 2021 roku przywrócono stopnie bez tzw. plusów, czyli od A do G, przy zachowaniu skali kolorystycznej. Co ważne, zmienia się jedynie etykieta, a nie wydajność sprzętu. Dlaczego znajomość klasy energetycznej urządzenia jest taka ważna i na co ona wpływa?
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
Print
świecąca żarówka i pieniądze
 

A +++ to nowe C

Obecnie najbardziej efektywne energetycznie sprzęty wg. starej skali, czyli A +++ mają etykietę C. W zależności od kategorii produktu, klasy A i B, lub klasa A pozostają na razie puste, czekając na rozwój kolejnych, jeszcze bardziej efektywnych energetycznie technologii, nad którymi producenci AGD intensywnie pracują. Nowa etykieta energetyczna UE została wprowadzona między innymi po to, aby umożliwić zróżnicowanie bardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń gospodarstwa domowego, a także być bardziej przejrzysta.

Na aktualnie obowiązujących etykietach obecne są dodatkowe, przydatne informacje na temat urządzenia, takie jak klasa emisji hałasu, a zamiast np. rocznego zużycia energii w pralkach pojawia się ważone zużycie energii na 100 cykli. Nowością jest też umieszczenie na etykiecie kodu QR, który po zeskanowaniu przenosi na odpowiednią stronę w bazie EPREL (Europejski Rejestr Etykiet Energetycznych), gdzie pojawiają się bardziej szczegółowe informacje na temat danego modelu. Jako producent jesteśmy zobligowani do rejestracji w niej produktów. Dla konsumenta oznacza to, że wyszukanie informacji na temat danego sprzętu i porównanie na podstawie parametrów, takich jak zużycie energii, wody czy emisja hałasu, stało się dużo łatwiejsze i bardziej dostępne – Andrea Riggio, General Manager w Whirlpool Corporation.

———

———

Andrea Riggio
Andrea Riggio fot. Whirlpool

Rozwój technologii = mniejsze zużycie prądu

Polacy mają pragmatyczne podejście do zakupu sprzętów AGD – zwracają uwagę przede wszystkim na klasę energetyczną (29% respondentów), zużycie prądu (27% ankietowanych) oraz cenę (co czwarty z nas). Dzięki rozwojowi technologii nowe urządzenia, takie jak pralki, suszarki, zmywarki czy lodówki zużywają coraz mniej prądu. Wysoki odsetek Polaków ma tego świadomość, bo aż 80% ankietowanych w badaniu „Postawy i zachowania użytkowników dużego AGD – droga do sustainability poprzez serwis i innowacje”, udzieliło odpowiedzi, że ma wiedzę o tym, że sprzęty posiadające klasę energetyczną A są najbardziej energooszczędne. Jedynie co dziesiąty Polak nie potrafił wskazać, która z klas, oznacza tę, która zużywa najmniej prądu.

Mniejsze zużycie prądu wpływa pozytywnie nie tylko na domowy budżet, ale także na naszą planetę. Dzięki sprzętom o wysokiej klasie energetycznej nie tylko oszczędzamy na rachunkach, ale także ograniczamy ślad węglowy i minimalizujemy negatywny wpływ na środowisko. W naszej organizacji zrównoważony rozwój jest niezwykle ważny, dbamy nie tylko o to, by korzystać z odnawialnych źródeł energii, ale również wdrażać transformację energetyczną czy odpowiedzialnie wykorzystywać tworzywa sztuczne. Staramy się, by zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa był zintegrowany z ofertą naszych marek, tak by konsument odczuł tę zmianę na lepsze, korzystając z urządzeń Whirlpool na co dzień – Andrea Riggio, General Manager w Whirlpool Corporation

Konsumenci chcą żyć bardziej świadomie i starają się podejmować ekologiczne decyzje. Produkty, które oszczędzają wodę, energię czy zużycie detergentów, znacznie to ułatwiają. Pralki Whirlpool wyposażone w technologię 6. Zmysł, np. pozwalają dostosować zużycie wody i energii do rzeczywistego obciążenia pralki, zapewniając doskonałe rezultaty bez marnowania zasobów i oszczędzają do 45% energii i 50% wody przy każdym praniu.
 

 1: Na podstawie badania zrealizowanego na zlecenie Whirlpool Corporation przez Zymetrię „Postawy i zachowania użytkowników dużego AGD – droga do sustainability poprzez serwis i innowacje”, wykonanego techniką CAWI w kwietniu 2023 r.

Whirlpool
Whirlpool Corporation (NYSE: WHR) dąży do bycia najlepszą na świecie firmą zajmującą się urządzeniami do kuchni i pralkami, nieustannie starając się poprawiać jakość życia w domu. W coraz bardziej zdigitalizowanym świecie firma wprowadza innowacje, aby sprostać zmieniającym się potrzebom konsumentów poprzez swoje kultowe portfolio marek, w tym Whirlpool, KitchenAid, Mautag, Consul, Brastemp, Amana, Bauknecht, JennAir, Indesit i Yummly. W 2021 roku firma odnotowała sprzedaż w wysokości około 22 miliardów, mając przy tym 69 000 pracowników i 54 centra badań produkcyjnych i technologicznych. Dodatkowe informacje o firmie można znaleźć na stronie www.whirlpoolcorp.com

Źródło:

Whirlpool