1. Racjonalny konsumpcjonizm, czyli mniej znaczy lepiej
Wraz z nowymi, prośrodowiskowymi ruchami na rynku w duchu less waste[2] oraz koniecznymi zmianami wymuszonymi przez sytuację gospodarczą i utrzymującą się wysoką inflację, coraz większa część społeczeństwa decyduje się na ograniczanie swoich wydatków, a co za tym idzie także mniejszą produkcję śmieci. Aż 86% polskich konsumentów deklaruje konieczność oszczędzania[3], co wskazuje, że Polacy z rozwagą podchodzą do swoich finansów. Jednocześnie, aż 81% z nas pozytywnie ocenia swoją postawę ekologiczną[4]. Najszybciej wprowadzamy w życie te dobre dla planety nawyki, które nie wymagają od nas dużego wysiłku lub są narzucone prawnie. W trend oszczędzania połączonego z troską o środowisko, z powodzeniem wpisuje się rozwijanie systemów kaucyjnych, np. szklanych butelek.
Oddawanie butelek zwrotnych do sklepu jest nie tylko ekologiczne, ale także… ekonomiczne. Od stycznia 2025 roku, w Polsce zacznie obowiązywać nowy system kaucyjny, nastawiony na efektywniejszy recykling opakowań, obejmie on opakowania po napojach – plastikowe butelki i metalowe puszki oraz szklane butelki zwrotne. – Takie systemy dla szklanych butelek zwrotnych działają już teraz. I w przypadku piwa radzą sobie świetnie. Wpisywanie tych systemów w system kaucyjny dla opakowań jednorazowych jest błędem, o czym niejednokrotnie już mówiliśmy. Dobre w ustawie jest to, że skończy się wymaganie okazywania paragonów przy oddawaniu pustych butelek w sklepach, choć ta praktyka zdaje się już teraz występować rzadziej niż kiedyś – wyjaśnia Grzegorz Adamski, kierownik ds. public affairs i zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej. – Czego potrzeba to powszechnej edukacji, powszechnego przekonania, że nawet jedna butelka ma znaczenie. Bo ma i środowiskowe, i finansowe. Dla wielu konsumentów 1 zł kaucji za butelkę to kwota nie do wyrzucenia. Zależy nam na tym, aby ta świadomość była możliwie powszechna, by zwrot butelek stał się jednym z naszych codziennych nawyków. W tym na pewno pomoże uruchomienie systemu kaucyjnego także na inne rodzaje opakowań – dodaje.
2. Decluttering, czyli porządkujemy swoją przestrzeń
3. Społeczna odpowiedzialność
Stale rosnąca ilość odpadów jest dużym wyzwaniem dla rządów poszczególnych państw, ale trzeba podkreślić, że wielkie zmiany zaczynają się od małych nawyków podejmowanych przez wielu ludzi jednocześnie. – Choć duża odpowiedzialność spoczywa na barkach producentów, to konsumenci są największą siłą napędową działań prośrodowiskowych – mówi Grzegorz Adamski, kierownik ds. public affairs i zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej.
Szklane butelki zwrotne, tak popularne jeszcze w latach 90., dziś stanowią 23% udziału w rynku[6], w którym dominują jednorazowe opakowania, najczęściej PET, aluminiowe lub szklane. – Zmieniające się nastroje i nawyki społeczne, mogą z powodzeniem odwrócić ten trend – dodaje ekspert Kompanii Piwowarskiej.
[1] Raport „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”, przygotowany w ramach kampanii „Nasz Klimat” Ministerstwa Klimatu i Środowiska, marzec 2022
[2] Less waste – termin oznaczający styl życia, którego celem jest minimalizacja ilości produkowanych odpadów. Ideą jest ograniczanie zużycia i przyczynianie się do zmniejszenia wpływu człowieka na środowisko poprzez mniej konsumpcyjne i bardziej zrównoważone wybory.
[3] Według danych Consumer Panel Services GfK
[4] Raport „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”, przygotowany w ramach kampanii „Nasz Klimat” Ministerstwa Klimatu i Środowiska, marzec 2022.
[5] Raport „Striving for balance, advocating for change” zrealizowany przez Deloitte, 2022 r.
[6] What about refillables?, Reloop Platform, 2020