Dzieci codziennie obserwują dorosłych, którzy posługują się elektronicznymi gadżetami: mama pracuje zdalnie, tata przegląda wiadomości na tablecie, pani w przedszkolu wypełnia dokumenty na komputerze, a starsze rodzeństwo gra na konsoli. Wszyscy wydają się niezwykle pochłonięci tym, co robią. Dzieci są bacznymi obserwatorami. Przecież ekrany wabiące kolorowymi obrazkami i wydające z siebie intrygujące dźwięki są takie ciekawe! Cóż, maluszki nie rozumieją, że to nie zabawki. – Lekarze i psychologowie są zgodni: poniżej drugiego roku życia kontakt z urządzeniami elektronicznymi jest niewskazany. Optymalne byłoby utrzymanie ekranowej abstynencji przez pierwsze 6-7 lat życia dziecka – podkreśla psycholożka dziecięca, Aleksandra Piotrowska. Czy „elektronikę” można zastąpić? Tak, zabawkami od Fisher-Price, które zachęcają dziecko do aktywności, poznawania świata i nie zakłócają jego naturalnego procesu rozwoju.
Dlaczego utrzymywanie dzieci z dala od „elektroniki” jest tak ważne?
Mama uczestniczy w zdalnej rozmowie? W tym czasie dziecko prowadzi wideokonferencję i powtarza jej wypowiedzi. Przesuwa także przełącznik, by usłyszeć wyraźne i poprawne wypowiedzi lektora: Cześć, przyjaciele! Jak się macie? Laptop jest wyposażony w lusterko, w którym dziecko może zobaczyć swoje odbicie. Na lusterku znajduje się obraz słuchawek z mikrofonem, dzięki czemu maluszek wygląda, jakby je założył. To sprawia, że zabawa jeszcze bardziej przypomina prawdziwą rozmowę online. Naśladowanie życia codziennego jest ważne dla rozwoju smyka, ponieważ adaptuje go do otaczającego świata.
Edukacyjne możliwości cyfrowych gadżetów
Tablet Malucha od Fisher-Price to zabawka, na której znajduje się aż 28 przycisków aktywujących edukacyjne treści. Wspiera w nauce: literek, kolorów, nazw zwierzątek i pierwszych słów. Podobnie jak Edukacyjny Laptop Malucha jest wyposażony w technologię Poziomów Nauki. Dzięki temu edukacyjne treści można dostosować do etapu rozwoju maluszka.
Sprawność małych rączek
Poprzez zabawę i ruch maluchy poznają świat i uczą się . – Bez aktywności ruchowej i drobnych ruchów manipulacyjnych dłonią dziecko fizycznie nie osiągnie takiego rozwoju organizmu, jaki jest niezbędny chociażby do poradzenia sobie w szkole – zaznacza A. Piotrowska. Zabawkami, które zainteresują maluchy, bo wyglądem przypominają gadżety starszego rodzeństwa, a przy okazji pozwolą im ćwiczyć zręczność paluszków, są: Wesoły Padzik Malucha i Konsola ABC Małego Gracza. Obie zabawki są zaprojektowane tak, aby pasować do małych rączek.
Wesoły Padzik Malucha: Dziecko może chwytać, naciskać, kręcić i przełączać elementy na padziku, rozwijając przy tym swoją zręczność i koordynację ręka-oko. Realistyczny wygląd zabawki i kolorowa, podświetlana buzia pobudzają zmysły szkraba i wspierają jego kreatywność. To zabawka, która zachęca małych graczy do odgrywania ról i zabawy z wyobraźnią! Gdy maluch rusza joystickiem i naciska przyciski ABCD oraz przyciski z liczbami, uruchamia wesołe piosenki, dźwięki i wypowiedzi uczące: liczb, kształtów i kolorów. Padzikiem mogą się bawić dzieci już od 6 miesiąca życia.
Konsola ABC Małego Gracza: Ta interaktywna zabawka wygląda jak prawdziwa konsola do gier, ale zawiera elementy dostosowane do maluszków: 2 uchwyty kontrolera do przekręcania i przesuwania oraz mnóstwo przycisków do naciskania. To sprawia, że gdy dziecko jej używa, ćwiczy zręczność swoich rąk. Kiedy pociecha „gra”, aktywuje kolorowe światełka, dźwięki przypominające odgłosy prawdziwej gry i piosenki edukacyjne: Poszukajmy kolorów. Żółty i zielony jest! Niebieski, fioletowy, czerwony też! Z konsolą dzieci mogą się uczyć: liczenia, kolorów i kształtów już od 9 miesiąca życia.
Muzyczne inspiracje
Urządzenia elektroniczne to nie tylko laptopy, smartfony i tablety. To również odtwarzacze muzyki. Maluchy uwielbiają bujać się w rytm wesołych melodii, tańczyć i tworzyć swoje własne piosenki. Ruch jest potrzebny już najmłodszym dzieciom. Dzięki niemu wzmacniają swoje mięśnie, by stawiać pierwsze kroki i jeszcze lepiej poznawać otaczający świat. Szkrabom można puścić muzykę z radia czy komputera. Można też podarować im zabawkę, która pozwoli im samodzielnie tworzyć melodie i decydować, jak będzie wyglądać ich aktywność. Co to za zabawka?