CO ŁĄCZY BOMBKI CHOINKOWE I MYDŁO?
Początek tej historii ma miejsce w 1949 roku. Wtedy to do życia została powołana Wytwórnia Artykułów Chemiczno-Gospodarczych – Spółdzielnia Pracy Barwa, której główny profil działalności bazował na produkcji odrdzewiacza, pasty do butów, benzyny do zapalniczek i kredy krawieckiej. Siedziba przedsiębiorstwa mieściła się przy Rynku Głównym 33 w Krakowie. Pierwszym kosmetykiem w portfolio marki były wprowadzone cztery lata później farby do włosów na bazie naturalnych barwników. W tym samym czasie w Wytwórni prężnie produkowano też ozdoby choinkowe. Pierwsze logo powstało w 1950 roku – od samego początku do dziś symbolem Barwy jest papuga.
NAJBARDZIEJ POŻĄDANY ARTYKUŁ LAT 70-TYCH?
Lata 70-te to ważny moment w życiu firmy. W 1974 roku zmieniono nazwę na Przemysłowe Zakłady Chemii Gospodarczej Barwa – Spółdzielnia Pracy, a trzy lata później Barwa postawiła na produkcję mydła w kostce, czyli najbardziej pożądanego artykułu tamtych lat! Szare mydło stało się znakiem rozpoznawczym, ale nie jedynym w ofercie marki. W ofercie znalazło się aż 12 gatunków tego produktu, skierowanych do różnych grup odbiorców.
„Mydło to z pewnością kluczowy produkt w naszej całej historii. Obecnie produkujemy 100 mydeł na minutę, a w latach 70-tych można powiedzieć, że byliśmy prekursorem w tej dziedzinie. Już wtedy doskonale rozumieliśmy, że konsumenci mają różne potrzeby i upodobania” – mówi Magdalena Pietryka kierownik Działu Badań i Rozwoju – główny technolog Barwa Cosmetics.
FABRYKA KOSMETYKÓW NA RYNKU W KRAKOWIE?
W latach 80-tych firma postawiła na rozwój w kierunku produkcji kosmetyków do pielęgnacji ciała. W portfolio znalazł się szeroki asortyment szamponów, mydeł w płynie, płynów do higieny intymnej, balsamów i środków myjących. To wtedy debiutuje popularna i kultowa do dziś Barwa Ziołowa. Początek lat 90. i nadchodzi czas na zmiany! Zostaje przeniesiona siedziba – z Rynku Głównego na ulicę Lea, a dwa lata później funkcję prezesa obejmuje Stanisław Brożyna związany z Barwą od 1989 roku. W tym czasie firma wprowadza produkty dla dzieci BEBI, w której skład weszły m.in. popularne przez lata płatki mydlane, mydło toaletowe i szampon dla dzieci.
MYDŁA W 100% ROŚLINNE
Rok 2000 był symboliczny także dla Barwy. Nastąpiła wówczas zmiana formy prawnej ze Spółdzielni Pracy na Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W 2004 roku jako jedna z pierwszych firm w Polsce, Barwa rezygnuje z wykorzystywania tłuszczów zwierzęcych do produkcji mydeł. Od tego czasu wszystkie mydła są w 100% wegańskie i wytwarzane na bazie naturalnych wiórek roślinnych pozyskiwanych z oleju palmowego.
ZMIANY, NOWOŚCI, INNOWACJE
Od 2007 roku Barwa ma nową siedzibę i nowoczesny zakład produkcyjny przy ul. Szafrana w Krakowie. Marka nie tylko wyznacza trendy na rynku kosmetycznym, ale i wprowadza nowoczesne rozwiązania produkcyjne. W 2013 roku Małgorzata Brożyna obejmuje stanowisko prezesa spółki. To też czas intensywnego rozwoju firmy i jej wejścia na rynki zagraniczne. Produkty Barwa sprzedawane są w Europie i na Bliskim Wschodzie. Od 2017 roku Barwa inwestuje też w nowoczesne sprzęty, co czyni ją jedną z najnowocześniejszych firm w Polsce.
PRODUKTY UWIELBIANE PRZEZ POKOLENIA? MAMY NA TO DOWODY!
Wiele linii kosmetycznych funkcjonuje na rynku od dekad. Od 2020 roku marka zmienia design wielu doskonale znanych serii produktów – m.in. Barwa Ziołowa, Barwa Naturalna, Barwa Hipoalergiczna. Czasami udoskonalane są też formuły – tak jak w przypadku Barwy Siarkowej®, w której wraz ze zmianą identyfikacji wizualnej unowocześniona została formuła. Przez lata produkty były nagradzane w prestiżowych konkursach. Warto wspomnieć, że tylko w ostatnich dwóch latach marka otrzymała nagrody Influencer’s Choice Poland dla Odżywki Lnianej z serii Barwa Naturalna, Viva! Najlepsze dla urody – dla kostek Barwy Botaniki czy Love Cosmetics Awards dla serii Barwa Waterless.
„Szacunek do tradycji i natury są wpisane w nasze DNA. Nasze produkty nawiązują do sprawdzonych przez pokolenia receptur. Sięgamy po dobrze znane, lokalne, naturalne i skuteczne składniki. Ale należy zaznaczyć, że choć czerpiemy z naszego doświadczenia, to stale wprowadzamy innowacyjne rozwiązania, stosujemy takie składniki, których klienci poszukują, kreujemy produkty, które odpowiadają na potrzeby całej rodziny i staramy się, by były dostępne dla każdego.” – mówi Natalia Czyrny, dyrektor marketingu Barwa Cosmetics.