Świątecznych premii będzie więcej niż rok temu
W związku z nadchodzącym Bożym Narodzeniem, ponad połowa polskich przedsiębiorców planuje przekazać pracownikom premie okolicznościowe (51 proc.) – to o 6 proc. więcej niż w roku 2022. Niemal tak samo szybko rośnie popularność drugiej na liście najczęstszych gwiazdkowych inicjatyw, czyli wigilii firmowej: tu wzrost osiągnął 5 proc.: z 43 proc. do 48 proc. Nieco więcej niż co trzeci przedsiębiorca (32 proc.) planuje upominki dla pracowników i ich rodzin. W tym roku popularność tego wzrosła najmocniej, bo o 9 p.p., wyprzedzając bony towarowe, których popularność spada od dwóch lat. W tym roku na bony zdecyduje się 29 proc przedsiębiorców. Co piąty szef chce w ramach świątecznych inicjatyw zaproponować załodze wzięcie udziału w akcji charytatywnej. W co dziesiątej firmie nie przewiduje się żadnych form gwiazdkowych benefitów.
Benefity o coraz wyższej wartości
Wyraźną tendencję wzrostową widzimy też w wartości świątecznych inicjatyw. W tym roku powyżej 500 zł na osobę planuje przeznaczyć na ten cel 30 proc. firm, podczas gdy w ubiegłym roku było to 21 proc., a w 2018 – zaledwie 13 proc. Liczna (29 proc.) jest także grupa pracodawców, którzy chcą przeznaczyć na ten cel od 300 do 500 zł. Drugi rok z rzędu na najniższym w historii badania poziomie, utrzymuje się odsetek firm, które deklarują przeznaczenie na jedną osobę mniej niż 50 zł (2 proc.).
– To, że firmy zabezpieczają coraz większe budżety na świąteczne bonusy pod koniec roku, jest sygnałem, że dostrzegają wyzwania finansowe, z którymi mierzą się pracownicy. Inflacja i wciąż rosnące koszty życia w okresie Bożego Narodzenia są szczególnie dużym obciążeniem dla budżetów domowych. Pracownicy liczą więc na premie, z ich perspektywy to istotny element wynagrodzenia. Jednocześnie część firm nie zawsze może pozwolić sobie na dynamiczne wzrosty płac odpowiadające na presję płacową. Starają się to rekompensować właśnie przy takich okazjach – wypłacając premię okolicznościową lub doceniając pracowników w innej, niefinansowej formie – komentuje Mateusz Żydek, współautor badania z Instytutu Badawczego Randstad.
Premie i bony świąteczne – jak rozdzielą je pracodawcy?
90 proc. firm planujących bony podarunkowe przyzna je wszystkim pracownikom. W przypadku premii okolicznościowych ta praktyka jest nieco rzadsza – 83 proc. deklarujących ten rodzaj bonusu, przyzna go wszystkim zatrudnionym, 13 proc. – większości pracowników, natomiast 4 proc. – mniej niż połowie załogi.
Warto zauważyć, że od 2018 roku w badaniu widoczna jest pewna prawidłowość: co roku nieznacznie więcej firm jest skłonnych dawać wszystkim pracownikom bony niż premie –różnica zawsze oscyluje tu w granicach kilku p.p.
Przeważnie kwota bonów oraz premii będzie uzależniona od stanowiska lub działu: 64 proc. firm pod tym kątem zróżnicuje premie, a 61 proc. wartość bonów.
Plany Pracodawców to sondaż Instytutu Badawczego Randstad, w którym respondentami są pracodawcy wyrażający opinie w najważniejszych obszarach ich działalności, m.in.: planowanych zmian w poziomie zatrudnienia i wynagrodzeń, czy przewidywanych zmian kondycji firm i gospodarki. Pytania kierowane są bezpośrednio do osób odpowiedzialnych za politykę kadrową (w małych przedsiębiorstwach jest to zarząd lub właściciel firmy). Wywiady bieżącej, 48. edycji badania, zostały zrealizowane w okresie od 9 października do 23 listopada 2023 r.
Badanie realizowane przez ekspertów GfK metodą CATI (indywidualne wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo) zostało zainicjowane w listopadzie 2008 roku i odbywa się aktualnie w cyklu półrocznym. Od 20. edycji badanie jest przeprowadzane na reprezentatywnej ze względu na region i wielkość firmy próbie 1000 firm (margines błędu statystycznego dla próby N=1000 wynosi 3,1%). Z próby wykluczono firmy zatrudniające poniżej 10 osób, firmy doradztwa personalnego oraz firmy, dla których agencje pracy tymczasowej nie świadczą usług.