Badanie Novakid: liczba dzieci spędzających ponad 6 godzin tygodniowo na nauce online wzrosła 8-krotnie od 2022 roku

Zarządzanie czasem ekranowym dzieci stanowi jedno z największych współczesnych wyzwań wychowawczych. Badanie przeprowadzone przez platformę Novakid wskazuje na kluczowe zmiany w zakresie korzystania z urządzeń ekranowych przez dzieci na przestrzeni ostatnich 2 lat. Pozytywnie zaskakujący jest m.in. sposób, w jaki ten czas jest spożytkowany – odsetek rodziców deklarujących, że ich dzieci spędzają ponad 6 godzin tygodniowo na zajęciach edukacyjnych online wzrósł ponad 8-krotnie od 2022 roku. Raport wskazuje również na stosowane sposoby kontrolowania internetowych treści przez rodziców.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
Print
liczba dzieci spędzających ponad 6 godzin tygodniowo na nauce online wzrosła 8-krotnie od 2022 roku

W ostatnim czasie wiele europejskich państw wprowadziło ograniczenia związane z używaniem telefonów przez dzieci w szkołach, całkowity zakaz korzystania z takich urządzeń obowiązuje m.in. w Holandii. W Polsce placówki oświatowe mają w tym zakresie niezależność, a temat ten budzi dyskusje wśród rodziców. Platforma do nauki angielskiego dla dzieci online – Novakid – postanowiła zbadać, jak wyglądają obecnie nawyki dotyczące czasu spędzanego przed ekranem, m.in. wśród dzieci z Polski w wieku 4-12 lat.

nauka online angielskiego dla dzieci
 W badaniu Novakid przeanalizowano dane od ponad 5000 rodzin z 15 krajów, w tym z Polski. Wyniki tegorocznej ankiety zostały porównane do tożsamego badania przeprowadzonego w 2022 roku. W badaniach wzięli udział rodzice uczniów platformy Novakid, dostarczając m.in. informacji na temat tego, w jaki sposób ich dzieci spędzają czas przed ekranem, jaki jest ich stosunek do tego oraz jakie stosują metody kontroli rodzicielskiej.

Raport Novakid pokazuje, że aktualnie jedną z najczęściej podejmowanych przez dzieci aktywności “ekranowych” jest nauka online (33%). Ogólny czas spędzany przed ekranem w celach edukacyjnych znacznie wzrósł we wszystkich badanych krajach. W 2022 r. 68% polskich rodziców twierdziło, że ich dzieci spędzają mniej niż dwie godziny tygodniowo na nauce online, podczas gdy tylko 4% przekroczyło sześć godzin tygodniowo. W 2024 r. już 33% rodziców wskazało, że ich dzieci spędzają średnio 1 godzinę dziennie na zajęciach edukacyjnych na ekranie. Jest to ponad 8-krotny wzrost w ciągu zaledwie dwóch lat, co potwierdza rosnącą popularność takiej formy nauki. Największy odsetek polskich dzieci poświęca na edukację od 3-6 godzin tygodniowo (40%).

Jak wynika z badania Novakid rosnąca popularność używania ekranów w edukacji sugeruje pozytywny trend w kierunku wykorzystania technologii do nauki w Polsce. Potwierdzają to również wyniki platformy Novakid, która w ostatnich 2 latach odnotowywała stały wzrost liczby użytkowników: liczba nowych rejestracji na platformie wzrosła od początku 2024 roku o 32% w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 roku.

– Jesteśmy zaangażowani w tworzenie platformy, która zachęca dzieci do spędzania swojego czasu ekranowego na nauce oraz treściach wspomagających ich prawidłowy rozwój – powiedział Max Azarov, dyrektor generalny i współzałożyciel Novakid. – Nasze połączenie gier edukacyjnych, interaktywnych zasobów do samodzielnej nauki, lekcji online i grupowych zajęć konwersacyjnych angażuje młodych uczniów w poznawanie języka angielskiego w ciekawy dla nich sposób – dodał Azarov.

nauka online angielskiego dla dzieci

O ile czas spędzany online na nauce jest oceniany przez rodziców jako pożyteczny, to większy ich niepokój budzą potencjalne negatywne skutki gier i filmów online. Te obawy podkreślają znaczenie monitorowania aktywności cyfrowej dzieci i promowania zdrowych, zrównoważonych nawyków korzystania z technologii. W związku z dynamicznie rosnącą popularnością nauki online, coraz mocniej zaznacza się konieczność zwiększenia świadomości w zakresie treści, na które dzieci mogą trafić w sieci. Równoważąc zaufanie i kontrolę w zarządzaniu czasem spędzanym przed ekranem, większość rodziców preferuje monitorowanie sposobu korzystania przez dzieci z urządzeń cyfrowych, uzupełnione umowami z dzieckiem (67%). Korzystanie z minutników (13%) lub dedykowanych aplikacji (30%) jest równie powszechne, szczególnie gdy dzieci zabierają urządzenia do szkoły lub na wycieczkę.

Choć rozrywka często dominuje nad edukacją w codziennym użytkowaniu ekranów, kluczem może być połączenie obu tych elementów. Eksperci widzą w zabawie duży potencjał edukacyjny — może ona rozwijać kreatywność, zwiększać motywację i wspierać procesy uczenia się. Potwierdza to ponad 50% ankietowanych rodziców z Polski. – Wyobrażamy sobie przyszłość, w której treści edukacyjne są dla dziecka zabawne i angażujące, podobnie jak gry – dodał Azarov. – Program Novakid zawiera interesujące historie, komiksy, filmy i piosenki, dzięki czemu dzieci uczą się chętnie, nawet bez bezpośredniego udziału rodziców.

nauka online angielskiego dla dzieci

Jak wynika z badania Novakid gry edukacyjne oraz aplikacje stanowią obecnie 52% dydaktycznego czasu w sieci, co odzwierciedla ich rolę skutecznego narzędzia edukacyjnego. Dla kontrastu, 34% czasu spędzanego przed ekranem poświęcone jest na zajęcia online, a 37% na czytanie i szukanie informacji do zadań domowych. Tendencja ta potwierdza potencjał opracowywania aplikacji, które łączą zajęcia online, zadania domowe, filmy edukacyjne i dyskusje tematyczne.

Według wyników badania Novakid 46% dzieci spędza podobną ilość czasu na rozrywce i nauce, co może świadczyć o zdrowym i odpowiedzialnym podejściu do technologii zarówno ze strony rodziców, jak i młodych użytkowników Internetu. Nauka zdalna otwiera przed dziećmi nowe możliwości rozwoju, wykorzystując technologię w sposób przemyślany i angażujący. Edukacyjne gry i interaktywne treści nie tylko wspierają proces nauki, ale także sprawiają, że jest ona ciekawsza, szerzej dostępna oraz niezwykle praktyczna i wygodna. Mimo to, kluczowe jest, aby rodzice utrzymywali równowagę między zaufaniem a kontrolą, monitorując czas spędzany przed ekranem i dbając o zdrowe nawyki korzystania z technologii. Pełny raport dotyczący badania oraz oferta Novakid dostępny jest na stronie internetowej w zakładce blog (link).

Novakid
Novakid to internetowa szkoła języka angielskiego dla dzieci założona w 2017 roku w Dolinie Krzemowej (USA) przez Maxa Azarova, Dmitrija Malina i Amy Krolevetskaya. Obecnie ponad 3000 doświadczonych i wykwalifikowanych nauczycieli prowadzi lekcje języka angielskiego dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat za pośrednictwem interaktywnej platformy internetowej, zaprojektowanej przez Novakid. W 2021 r. szkoła przeprowadziła ponad 2,6 mln zajęć dla około 200 000 uczniów. Novakid jest obecnie na 133 miejscu na liście Forbes wśród 500 najlepszych pracodawców startupowych w USA. (https://www.forbes.com/consent/?toURL=https://www.forbes.com/lists/americas-best-startup-employers/). Program edukacyjny Novakid English as a Second Language (ESL) – angielski jako drugi język – jest zgodny z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (CEFR) i został opracowany z myślą o indywidualnych zainteresowaniach i wieku dzieci. Novakid wykorzystuje grywalizację i technologie VR w celu stworzenia anglojęzycznego środowiska i pomaga

Źródło:

Novakid