Badanie: czy angielski w szkole wystarcza? Rodzice dzieci z pokolenia Alfa zabierają głos

Nauka angielskiego wśród dzieci to jeden z obszarów edukacji, w który rodzice inwestują najwięcej środków w postaci pieniędzy, czasu i energii. Według badania “Jakość publicznej edukacji z zakresu języka angielskiego” [1], przeprowadzonego przez platformę edukacyjną Novakid, 38 proc. polskich rodziców wydaje na ten cel od 2000 do 4000 zł rocznie, a 17 proc. badanych – od 4000 do 13 000 zł rocznie. Inwestycję tę argumentują oni m.in. dążeniem do zapewnienia lepszych, zawodowych perspektyw dla swoich dzieci (37 proc.), szansą na podjęcie przez nich nauki w renomowanych szkołach (31 proc.) lub niewłaściwymi metodami nauczania w publicznych placówkach oświatowych (56 proc.).
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
Print
Novakid

Rodzice wciąż poszukują dodatkowych sposobów na rozwój językowy wśród najmłodszych – aż 74 proc. rodziców planuje lub już korzysta z aplikacji edukacyjnych, a 47 proc. ćwiczy z dzieckiem w domu.

Choć według badania “Jakość publicznej edukacji z zakresu języka angielskiego” ponad 60 proc. polskich rodziców ocenia jakość nauki języka angielskiego w szkołach publicznych jako satysfakcjonujący, to jednak coraz więcej z nich decyduje się na wdrożenie w proces edukacji swoich dzieci dodatkowych zajęć wspomagających naukę tego języka. Mają one na celu nie tylko poprawę ich umiejętności językowych, ale również wsparcie w rozwoju pewności siebie, samodzielności oraz zdobyciu nowych znajomości.
To rosnące zainteresowanie dodatkowymi formami nauki może być związane z poziomem publicznej edukacji języka angielskiego, jaki odzwierciedlają między innymi egzaminy ósmoklasisty z tego zakresu. Według relacji uczniów i nauczycieli zarówno tegoroczny, jak i ubiegłoroczny test kończący naukę w szkole podstawowej był zbyt prosty i nie stanowił realnego sprawdzianu wiedzy z tego zakresu. Tak niski poziom trudności może rodzić pytania o rzeczywistą skuteczność szkolnej nauki angielskiego i dodatkowo motywować rodziców do sięgania po bardziej angażujące i praktyczne rozwiązania edukacyjne.
Nauka języka angielskiego w szkołach publicznych kiedyś i dziś
Według badań platformy Novakid aż 76 proc. polskich rodziców uważa, że w porównaniu z ubiegłymi latami podejście do nauki języka angielskiego w szkołach publicznych poprawiło się. Obecnie mimo faktu, że aż 61 proc. ankietowanych jest zadowolonych z dzisiejszego poziomu edukacji tego przedmiotu, ponad 50 proc. rodziców wskazuje na przestarzałe i nieadekwatne do teraźniejszych realiów metody nauczania. Wskazują oni na zbyt niską koncentrację lektorów na praktycznym zastosowaniu języka w codziennych sytuacjach, a zbyt dużym nacisku na zagadnieniach teoretycznych. Niemal 35 proc. rodziców wiąże te fakty z kompetencjami nauczycieli, którzy nie korzystają z różnorodnych źródeł, tym samym nie ucząc dzieci swobodnego mówienia w danym języku. Pojawiły się również głosy, które wskazują na niezadowolenie rodziców wynikające z braku informacji zwrotnej dla dzieci i rodziców, będącej cenną wskazówką dotyczącą obszarów wymagających dodatkowej pracy. Ten problem podkreśla co czwarty rodzic. Dodatkowo niemal 20 proc. odpowiedzi w badaniu dotyczyło zbyt małego priorytetu kładzionego w szkołach na lekcje z języka angielskiego.

Co robią rodzice, aby pomóc dzieciom w nauce języka angielskiego?

Zdając sobie sprawę ze znaczenia języka angielskiego w dzisiejszym świecie, rodzice mocno angażują się w jego rozwój u swoich dzieci. Najpopularniejszym sposobem, którego skuteczność deklaruje aż 62 proc. badanych, jest korzystanie z aplikacji i kursów językowych online, które w wygodny i dostosowany do wieku dziecka sposób wprowadzają je w świat języka angielskiego i zachęcają je do jego praktycznego wykorzystywania. Według badania aż 74 proc. rodziców planuje lub już zapisało dziecko na takie dodatkowe zajęcia. Dodatkowo według badań prawie połowa polskich rodziców deklaruje, że na co dzień stara się wprowadzać w domu ten język obcy poprzez rozmowy, czytanie książek, słuchanie muzyki czy wspólne oglądanie filmów z najmłodszymi. Wśród odpowiedzi pojawiły się również dodatkowe zajęcia z domowym korepetytorem (22 proc.) oraz rozmowy z nauczycielami dziecka (12 proc.).

Angielski nawet w wakacje – zajęcia konwersacyjne i wyjazdy językowe działają

Ciekawą formą nauki języka angielskiego mogą być również wakacyjne wyjazdy językowe. Łączą one zabawę i międzyrówieśniczą integrację z kreatywnym podejściem do praktycznego rozwoju języka. Każdy taki wyjazd dostosowany jest do wieku jego uczestników, więc zarówno młodsze, jak i starsze dzieci mogą doświadczyć ciekawej i rozwijającej dla nich przygody.

– Wyjazdy językowe to świetna okazja, żeby nie tylko uczyć się języka, ale też poznać nowych ludzi, zobaczyć świat i stać się bardziej samodzielnym. Dzięki zagranicznym kursom można przełamać strach przed mówieniem, nabrać pewności siebie i uczyć się angielskiego w naturalny sposób – rozmawiając, słuchając i po prostu komunikując się na  co dzień w tym języku. Aby taki wyjazd był naprawdę udany, warto wcześniej przygotować się językowo. Chodzi o to, aby przebywając za granicą czuć się swobodnie, rozumieć, co się dzieje wokół i bez stresu dogadywać się z innymi. Dobrze jest przed wyjazdem poćwiczyć – mogą pomóc aplikacje, kursy online albo grupowe zajęcia konwersacyjne online. Ja uczę się angielskiego już od kilku lat i naprawdę widzę, jak bardzo mi to pomaga – w podróżach, w kontaktach z ludźmi i w rozwoju mojej pasji. Dzięki temu czuję się pewnie i mogę korzystać z każdej okazji, jaką daje świat – mówi 9-letnia Amelia Pasternak, ambasadorka platformy Novakid w Polsce.

Według badania Novakid [2] rodzice najczęściej rozważają taką formę wyjazdu, gdy ich dziecko jest w wieku 10-12 lat (28 proc.) oraz 13-15 lat (40 proc.). Najpopularniejszymi kierunkami są m.in. Wielka Brytania (58 proc.) oraz USA (30 proc.). Przy wyborze kierunku wyjazdu językowego rodzice kierują się głównie tamtejszym bezpieczeństwem (67 proc.), reputacją organizatora (47 proc.), kosztem organizacji wyjazdu (46 proc.) oraz konkretnym programem i jakością umiejętności nauczycieli i prowadzących kurs (41 proc.).

– Grupowe zajęcia konwersacyjne to świetne uzupełnienie przygotowań do wyjazdu językowego za granicę – zdecydowanie warto je rozważyć. Dzieci mają wtedy okazję poćwiczyć praktyczne mówienie w języku angielskim, oswoić się z nim i nabrać większej pewności siebie przed wyjazdem. Tego typu spotkania to także dobra okazja do integracji z rówieśnikami i nauki przez działanie – poprzez scenki, gry czy wspólne rozmowy. Nie chodzi o naukę „na ocenę”, ale o otwarcie się na używanie języka w sposób naturalny i bez stresu. To może znacznie ułatwić start w nowym środowisku, szczególnie w pierwszych dniach wyjazdu, kiedy dzieci potrzebują trochę więcej odwagi, by odezwać się po angielsku – mówi Adrienne Landry, główna metodolożka internetowej szkoły języka angielskiego Novakid.

[1] https://www.novakid.pl/blog/jezyk-angielski-w-polskich-szkolach/
[2] https://www.novakid.pl/blog/wyjazdy-jezykowe/

O badaniu: 

Badanie zostało zrealizowane przez szkołę języka angielskiego dla dzieci w wieku 4-12 lat – Novakid w lutym br. Próba badawcza wyniosła N=1500, a badanie objęło obszar Polski, Rumunii, Turcji, Włoch, Kolumbii i Chile.

Najczęściej zadawane pytania

Standardowa jedna lekcja w tygodniu zazwyczaj nie zapewnia płynności – warto wspierać dziecko dodatkowymi aktywnościami poza szkołą.
Skuteczne są codzienne krótkie sesje: gry, piosenki, oglądanie bajek po angielsku oraz aplikacje do nauki dostosowane do wieku.
Im wcześniej – już od 3–4 lat dzieci wykazują dużą zdolność przyswajania wymowy i słownictwa, zwłaszcza w formie zabawy.
Novakid
Novakid to internetowa szkoła języka angielskiego dla dzieci założona w 2017 roku w Dolinie Krzemowej (USA) przez Maxa Azarova, Dmitrija Malina i Amy Krolevetskaya. Obecnie ponad 3000 doświadczonych i wykwalifikowanych nauczycieli prowadzi lekcje języka angielskiego dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat za pośrednictwem interaktywnej platformy internetowej, zaprojektowanej przez Novakid. W 2021 r. szkoła przeprowadziła ponad 2,6 mln zajęć dla około 200 000 uczniów. Novakid jest obecnie na 133 miejscu na liście Forbes wśród 500 najlepszych pracodawców startupowych w USA. (https://www.forbes.com/consent/?toURL=https://www.forbes.com/lists/americas-best-startup-employers/). Program edukacyjny Novakid English as a Second Language (ESL) – angielski jako drugi język – jest zgodny z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (CEFR) i został opracowany z myślą o indywidualnych zainteresowaniach i wieku dzieci. Novakid wykorzystuje grywalizację i technologie VR w celu stworzenia anglojęzycznego środowiska i pomaga

Źródło:

Novakid