Czołówka bez zmian. Najpopularniejsze social media to nadal Facebook, YouTube i Instagram. TikTok rośnie w siłę. Czego tam szukamy?

Chociaż na przełomie ostatnich trzech lat postrzeganie social mediów zmieniło się, podium ulubionych platform pozostaje bez zmian. W czołówce nadal znajduje się Facebook, YouTube oraz Instagram – tak wynika z badania agencji marketingu influencerskiego BrandLift. Co drugi z nas za swojego faworyta wskazał Facebooka, blisko 20 proc. YouTube, a 17 proc. Instagram. Badanie pokazuje też w jaki sposób konsumujemy social media i czy jest to zależne od trendów.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
Print
iphone

Minione trzy lata to szereg zmian w mediach społecznościowych. W dobie pandemii nie tylko użytkownicy indywidualni, ale też firmy przeniosły większość swoich aktywności do sieci. W siłę urósł także rynek e-commerce. Pojawiło się też większe zainteresowanie zakupem online – właśnie z poziomu platform społecznościowych.

Jak się jednak okazuje, pomimo iż świat w ciągu ostatnich lat bardzo się zmienił, użytkownicy mediów społecznościowych pozostają wierni tym samym platformom. Numerem jeden cały czas pozostaje Facebook – w badaniu, zrealizowanym na zlecenie BrandLift, wskazał go co drugi Polak (50 proc.). Na drugim miejscu znalazł się YouTube, który w ciągu trzech lat zdobył o 6 punktów procentowych więcej (18 proc.). Na trzeciej pozycji plasuje się Instagram, który pozostaje ulubionym medium dla 17 proc. Polaków.

Tik Tok rośnie w siłę
Uwagę przyciąga „konkurent” trzech najpopularniejszych platform – TikTok, który przez trzy lata potroił liczbę użytkowników1. W badaniu, realizowanym w 2019 roku, praktycznie nikt nie wskazywał go jako ulubione mediów, a w 2023 roku potwierdziło to już 8 proc. ankietowanych. Jednak mimo wszystko nie prześcignął on czołowych social mediów.

Chociaż świat social mediów bardzo często jest nieprzewidywalny, konsumenci przywiązują się do platform i to w nich poszukują zarówno najnowszych trendów, inspiracji, jak i pomysłów na spędzanie wolnego czasu. Wiele osób prognozowało, że TikTok ze względu na rosnącą popularność zdominuje rynek, a tym samym wyprzedzi swoją konkurencję, okazuje się, że nie jest to taka prosta droga. TikTok ze względu na specyficzny content, jak i dość młodą grupę odbiorców nie zagarnął wszystkich użytkowników – wyjaśnia Karina Hertel, Partner Zarządzający BrandLift. 

Źródło: „Rola mediów społecznościowych w działalności influencerskiej. Raport BrandLift.” Badanie przeprowadzone na grupie 1 173 użytkowników Instagrama.

Porady kulinarne, kosmetyczne oraz sprzęt elektroniczny – tego szukamy w topowych social mediach
Wszystkie social media mają swoją unikalną specyfikę, mimo to w większości z nich użytkownicy najczęściej wchodzą w bardzo podobne, pasywne interakcje – przeglądanie contentu i ewentualnie „lajkowanie”.

Jak się jednak okazuje zarówno na Instagramie (36 proc.), jak i platformie YouTube (38 proc.) najbardziej istotnym obszarem w zakresie porad influencerskich są przepisy kulinarne34 proc. z nas poszukuje na Instagramie porad z obszaru beauty, natomiast 26 proc. sięga po materiały wideo udostępniony na YouTubie, by dowiedzieć się czegoś więcej o sprzęcie elektronicznym.

Na TikToka również najczęściej zaglądamy, aby śledzić przepisy i porady kulinarne (30 proc.). Na drugim miejscu znalazły się porady z obszaru zdrowia i dobrego samopoczucia (29 proc.), a na trzecim sfera beauty (26 proc.).

1 Dane z badania „Rola mediów społecznościowych w działalności influencerskiej. Raport BrandLift”

BrandLift
BrandLift to agencja marketingu influencerskiego działająca zgodnie z filozofią marketingu 4.0, realizująca kampanie na Instagramie, Tik Toku, You Tube i docelowo innych kanałach społecznościowych. Firma specjalizuje się w łączeniu twórców z markami w ramach kampanii z nano- i mikroinfluencerami, jak również najbardziej wpływowymi i opiniotwórczymi postaciami ze świata social mediów. Agencja dysponuje autorską platformą technologiczną zapewniającą m.in. nadzór nad realizacją kampanii w czasie rzeczywistym oraz wykorzystuje światowej klasy narzędzia do weryfikacji influencerów pod kątem jakości i optymalizacji zasięgów. Agencja zbudowała autorską platformę do jak najbardziej efektywnego i skutecznego prowadzenia kampanii i automatyzacji całego procesu na linii Influencer – Agencja – Klient. Profile influencerów są szczegółowo analizowane pod kątem ich wiarygodności i deklarowanych parametrów kont, jak również dopasowywane do wymaganych do osiągnięcia wskaźników kampanii.

Źródło:

BrandLift