9 września w całej Palestynie miał się rozpocząć nowy rok szkolny. Tak się jednak nie stało w Strefie Gazy, gdzie nieustające walki nadal dramatycznie odbijają się na uczniach, nauczycielach i szkołach. Pierwszoklasiści dołączyli do 625 tys. dzieci, którym już odmówiono możliwości nauki przez cały rok szkolny. Konflikt wciąż trwa, istnieje więc poważne ryzyko, że drugi rok spędzą bez edukacji.
Dzieci w Strefie Gazy straciły swoje domy, członków rodziny, przyjaciół, bezpieczeństwo i rutynę. Straciły również schronienie i stymulację, jaką zapewnia szkoła. Ich przyszłość i perspektywy zostały zakłócone przez ten straszny konflikt – powiedziała Adele Khodr, Dyrektor Regionalna UNICEF ds. Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej.
Zakłócenie edukacji dla starszych dzieci oznacza niepewność i niepokój. Bez nauki są narażone na zwiększone ryzyko wykorzystywania, zmuszania do pracy, wczesnych małżeństw i innych form nadużyć, a co najważniejsze, grozi im trwałe porzucenie nauki. W przypadku młodszych brak edukacji zagraża rozwojowi poznawczemu, społecznemu i emocjonalnemu. Rodzice zgłaszają znaczący wpływ na zdrowie psychiczne i psychospołeczne dzieci, w tym poczucie zwiększonej frustracji i izolacji.
Dzieci na Zachodnim Brzegu, w tym we Wschodniej Jerozolimie, również doświadczają problemów z nauką. Nasilająca się przemoc i ograniczenia w przemieszczaniu się od października 2023 r. stworzyły nowe przeszkody dla 782 tys. tamtejszych uczniów. Dane z Ministerstwa Edukacji i Klastra Edukacyjnego sugerują, że w tym czasie każdego dnia od 8 do 20 proc. szkół na Zachodnim Brzegu było zamkniętych. Nawet jeśli tak się nie działo, strach przed przemocą, ograniczenia w przemieszczaniu się i obawy o zdrowie psychiczne skłaniały wielu uczniów do opuszczenia zajęć, co doprowadziło do większych strat w nauce.
Pomimo tych przytłaczających i krytycznych potrzeb, edukacja nadal jest jednym z najmniej finansowanych sektorów w apelach humanitarnych. W Palestynie program edukacyjny UNICEF boryka się z 88-proc. luką w finansowaniu. Aby zareagować na tę sytuację, UNICEF i jego partnerzy utworzyli 39 tymczasowych przestrzeni edukacyjnych w Strefie Gazy, w których uczy się ponad 12 tys. uczniów. Ponadto dzieciom, młodzieży, opiekunom i nauczycielom przebywającym w schroniskach oferowane są zajęcia rekreacyjne, awaryjne zestawy edukacyjne oraz pomoc w zakresie zdrowia psychicznego i wsparcia psychospołecznego.